© Colourbox

Andas dig till extra krafter

Många andas alldeles för oekonomiskt och det hämmar prestationsförmågan. Försök därför att arbeta målmedvetet med några enkla andningsövningar ute på träningsrundan.

10 maj 2010

Försök att arbeta målmedvetet med några enkla andningsövningar ute på träningsrundan.

METOD 1

  • Andas in på varannat, vart tredje eller vart fjärde löpsteg och andas ut i takt med samma stegfrekvens. Antalet steg per andetag beror på hur hårt du tränar.

  • Dra in luft ända ned i magen. Känn efter hur mellangärdet pressas nedåt när du andas in och rör sig tillbaka när du andas ut.

  • Utnyttja näsandning så länge som möjligt eftersom näsans luftvägar rensar och värmer luften.

  • Räknemetoden kan också förbättra prestationsförmågan genom att trötthetstecknen bedövas.

METOD 2

  • Fokusera enbart på att tömma dina lungor helt på luft varje gång du andas ut.

  • Använd mag-, bröst- och halsmusklerna till att pressa ut den sista luften. Det ska kännas som att köra ned en kolv invärtes ned mot mellangärdet som samtidigt är på väg uppåt.

  • Beroende på hur hårt du tränar så bör utandningsfrekvensen vara mellan 2 och 4 steg. Rytmen ska vara jämn.

  • Efterföljande inandning behöver du inte tänka på; den blir automatiskt djup och syrerik.

METOD 3

  • Gör en riktigt djup inandning under 4 till 8 steg och känn hur magen och sedan bröstkorgen fylls med luft.

  • Släpp på alla spänningar i kroppen genom att öppna och stänga händerna, skaka på armarna och röra huvudet från sida till sida, samtidigt som du andas ut under 4 till 8 steg.

  • Upprepa två gånger.

Syre er energi

När du tar ett djupt andetag får kroppen ny energi. Lungornas funktion är att ta upp syret ur luften och transportera det till blodet. Därifrån förs syret till hjärnan och kroppens celler och muskler där det behövs för att du ska kunna arbeta. Ju mer syre, desto bättre prestationsförmåga.


Utandningen är viktig för att lungorna ska kunna göra sig av med luften som förbrukats. Den är fylld med CO2 som bildas under energiprocessen i kroppen. Har du svårt för att göra dig av med koldioxid kommer kroppen tvinga dig att andas snabbare för att få nytt syre.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: