Cookie- och Sekretesspolicy
Vad händer i kroppen när du har tränat?

Vad händer i kroppen när du har tränat?

Vi bryter ned kroppen när vi tränar. Det är när vi vilar som vi blir starkare. Är du på jakt efter bättre form ska du vila på rätt sätt så kroppen hinner återhämta sig och bli starkare.

Sida 1 av 3 Nästa
  • Av Martin Kreutzer
  • Aktiv Träning nr. 2, 2009
  • Foto: Andreas Mikkel
Återhämtning

Genom att ta vara på vilodagarna så förebygger du både trötthet och muskelvärk, och gör kroppen redo för ännu hårdare träning.

Du blir stel och får träningsvärk

Det finns två olika former av träningsvärk. Den första kommer efter ett hårt träningspass och beror bland annat på att det bildas slaggprodukter när musklerna tröttas ut under hårt arbete och får brist på syre. Resultatet blir att det känns som om musklerna surnar till.

Mekaniska nedbrytning

Efter några timmar börjar en annan typ av träningsvärk att kännas i musklerna. Det beror på den mekaniska nedbrytning som sker då muskelfibrer och bindväv bokstavligt talat blir söderrivna. Muskelvärken beror både på slitaget, men också på att vävnader runt muskler och senfästen är skadade. Det är inte ovanligt att träningsvärken finns kvar i 5-6 dagar.

När det gäller den försenade träningsvärken, DOMS (Delayed Onset Muscle Soreness - försenad muskulär ömhet), som brukar komma efter ett par dygn, så vet man inte riktigt vad som är orsaken. Det kan dock kännas minst lika ömt.

Återhämtningsträning

Det bästa skyddet mot muskelvärk är träning. Ju mer van du är att göra en rörelse, desto mer jämn blir kraftutvecklingen i musklerna. Därmed minskar risken för att få kraftig muskelvärk. Det är när du gör nya och ovana rörelser som du riskerar att få träningsvärk.

Återhämtningsträning och vila är den bästa behandlingen. Återhämtningsträning innebär att du utför någon alternativ träningsform eller endast tränar lätt med den aktivitet som utlöste träningsvärken.

Lågintensiv träning

Denna typ av lågintensiv träning gör att de slaggprodukter som samlats i musklerna kan transporteras bort, och därmed kan musklerna fungera normalt igen. Samtidigt förses de arbetande musklerna med mera blod och flera näringsämnen, vilket gör att musklerna kan läka snabbare och bättre. Lätta återhämtningspass behövs också för att få ett avbrott efter en tuff träningsperiod för att kroppen ska få vila.

Stort tema om återhämtning

Sida 1 av 3 Nästa

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Hitta den rätta balansen

Hitta den rätta balansen

Återhämtning |

Optimal träningsplanering går ut på att ...

Rätta balansen mellan träning och vila
Vad händer i kroppen när du har tränat?

Vad händer i kroppen när du har tränat?

Återhämtning |

Vi bryter ned kroppen när vi tränar. ...

Läs mer
Vila och bli bättre

Vila och bli bättre

Återhämtning |

Formen försämras både om man tränar för ...

Återhämta dig på 24 timmar
Rätt kost efter träning

Rätt kost efter träning

Återhämtning |

Den rätta återhämtningsmaten består ...

Ät dig till bättre återhämtning
Den perfekta återhämtningen

Den perfekta återhämtningen

Återhämtning |

Det är mellan träningspassen som ...

Läs mer
Nytt
Därför är tredje halvlek så viktig

Därför är tredje halvlek så viktig

Återhämtning |

Forskning avslöjar hälsofördelarna av ...

Läs mer
DÄRFÖR får du mest ont dag 2

DÄRFÖR får du mest ont dag 2

Återhämtning |

Vet du varför du har mest ont i kroppen ...

Läs mer
Är isbad bra för återhämtningen?

Är isbad bra för återhämtningen?

Fråga oss |

Jag har hört att proffsidrottare brukar ...

Läs mer
24 timmars vila är bäst för din träning

24 timmars vila är bäst för din träning

Återhämtning |

Om du vill få ut optimalt av din ...

Läs mer
Rätt kost efter träning

Rätt kost efter träning

Återhämtning |

Den rätta återhämtningsmaten består ...

Ät dig till bättre återhämtning