© Colourbox

9 tips för en bättre hållning

En avspänd och naturlig kroppshållning är bra för hälsan rent allmänt.

24 mars 2011
  • Stillasittande jobb? Då är det viktigt att lägga in regelbundna mikropauser - minst en gång i timmen - och gå runt i lokalen, t.ex. till kaffeautomaten.

  • Styrketräna allsidigt och träna framför allt musklerna i bröstryggen. Det är lätt att göra övningar hemma i vardagsrummet, men simning, längdskidåkning och rodd är också bra.

  • Ett höj- och sänkbart bord är bra för att kunna variera sin arbetsställning. Det är både skönt och effektivt att ställa sig upp ibland.

  • Slappna av. För att få en bra hållning måste man vara avspänd. Om du känner att du måste anstränga dig för att hålla en avslappnad och rak hållning så behöver du nog träna för att bli starkare och smidigare. Du bör träna alla muskler som är involverade, främst rygg och mage. Övningar finns på aktivtraning.se.

  • När du rör på dig behöver du också tänka på din kroppshållning. Den är nämligen dynamisk och det räcker inte med att ha en bra hållning när man står stilla. Kroppshållningen är lika viktig när man går som när man springer.

  • Styrketräning för överkroppen är viktig om du t.ex. löptränar regelbundet. Det gör att du får en bättre balans mellan kroppens olika muskler.

  • Undvik att träna bröstet för mycket. Korta bröstmuskler gör att axlarna automatiskt dras fram och det förvärrar en redan dålig hållning. Stretcha regelbundet.

  • Förebygg stelhet. Har du lyft tunga saker, jobbat i felaktiga ställningar eller bara suttit stilla flera timmar i sträck, så är det extra viktigt att träna eller ta en långpromenad för att undvika att stelna till i lederna.

  • Håll koll! Spana in din hållning varje gång du går förbi en spegel eller ett skyltfönster. Det gör dig påmind om att sträcka på ryggen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: