© Mette Ehlers/elerhstration.dk

10 goda vanor som du lika gärna kan lägga ner

Lever du verkligen så hälsosamt som du tror? Ny forskning reviderar med jämna mellanrum vår kunskap om vad som är sunt och osunt. Här visar vi 10 vanor som du kanske har, men som det inte lönar sig att hålla fast vid.

5 december 2013 av Birgitte Muldbjerg

"Jamen, så har jag alltid gjort och det har alltid gått bra". Du känner säkert minst en person som säger så. Kanske gör du det själv.

Men även om vissa vanor fungerar bra för dig och verkar sunda, så är det ändå på sin plats att ta del av ny forskningsbaserad kunskap. Kanske tvingas du ändra några av de vanor som du tror är bra för hälsan.

En del "sunda" vanor är nämligen inte alls så bra för hälsan som vi kanske tror:

Jag brukar stretcha för att undvika träningsvärk i musklerna Du kan lika gärna strunta i att stretcha om du stretchar för att musklerna inte ska värka i morgon eller i övermorgon.

När du tränar, eller bara använder musklerna mer än de är vana vid, blir de så hårt belastade att det uppstår mikroskopiska bristningar i muskelfibrerna. Kroppen påbörjar då en inflammatorisk process för att reparera och skydda musklerna, och det är det som du kan känna som värk dagen eller dagarna efteråt. Även om du stretchar länge och väl efter fysiska aktiviteter så kan du inte göra något åt inflammationen.

Om du stretchar varje dag kan du däremot påverka din smidighet. Och om du redan är smidig i kroppen, så kan du undvika vissa skador som anses bero på inskränkt rörlighet. Ny forskning visar också att smidiga muskler ger smidiga blodkärl, och det är ett bra skydd mot hjärt-kärlsjukdom. Så fortsätt att stretcha, men gör det på rätt sätt och i rätt syfte.

Jag äter fet fisk varje dag Du är inne på rätt spår eftersom fisk är nyttigt – bland annat för att fisk innehåller D-vitamin och omega-3-fettsyror som det kan vara svårt att få i sig från andra källor.

Men mer än 200–300 gram fet fisk per vecka kan innebära problem eftersom feta rovfiskar tyvärr kan innehålla giftämnen som kvicksilver och dioxin.

Om fisk är din favoritmaträtt så bör du främst välja mager fisk som t.ex. rödspätta, skrubba, kolja eller torsk. Odlad lax eller öring kan också ätas ofta. I dammodlingarnas bassänger inlagras inte lika mycket giftämnen i lax och öring som i deras släktingar som lever fritt i världshaven. Det beror på att odlad fisk sällan äter mindre fiskar och därför inte tar upp de giftämnen som finns i mindre fiskarter.

Läs om fler sunda vanor som du kan strunta i:

  • Jag borstar tänderna i 5 minuter

  • Jag försöker att helt undvika fett

  • Jag löper ca en timme 4 gånger i veckan

  • Jag dricker ett par liter vatten per dag

  • Jag gör situps för att bli av med gubbmagen

  • Jag lagar alltid mat av färska råvaror

  • Jag gör allt för att få bort damm och bakterier

  • Jag går till tandläkaren 2 gånger per år

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: