Välj rätt sportklocka

Välj en tydlig skärm och stora knappar.

24 mars 2011

Träningsklockor som mäter pulsen är inte det enda alternativet som finns att välja på. De senaste sportklockorna kan nämligen göra mycket mer än räkna hjärtslagen. Rätt träningsklocka kan göra dig motiverad att börja träna och få dig att prestera optimalt när du kommit i gång.

Pulsbälte

Ett pulsbälte består av två delar. Pulssensorn, som mäter hjärtslagen och skickar dem till klockan, och själva bandet som spänns runt bröstet. Bröstbandet ska helst vara mjukt, elastiskt och bekvämt att ha på. Det ska finnas bra justeringsmöjligheter så att det kan anpassas perfekt. Bandet ska sitta åt bra runt bröstkorgen utan att strama – även när man andas in mycket luft i lungorna. Och så ska det gå att tvätta!

Skärm

Det allra viktigaste är att siffrorna syns tydligt – även när man tränar och rör på sig. Speciellt om man är lite äldre kan det vara svårt att avläsa siffrorna på skärmen om de är för små. Sätt därför på dig klockan och se om du kan läsa av siffrorna. På vissa klockor kan man växla mellan små och stora siffror. Då är det ännu lättare att se alla värden.

Mellantider

Om du tänker använda klockan när du springer måste den kunna visa hur snabbt du löper varje kilometer. Klockan ska därför ha en funktion som kan ställas in så att den visar kilometertiderna. Tiden per km är ett mycket användbart mätverktyg för löpare.

Dataöverföring

En del nya sportklockor har trådlös överföring av träningsdata till datorn, medan det oftast behövs en sladd till äldre modeller. Klockor med trådlös överföring är ofta lite dyrare. Bägge systemen fungerar bra.

Pulssensorn

Själva pulssensorn sitter på bröstkorgen. Den mäter hjärtslagen och skickar dem trådlöst upp till klockan där du kan se siffran på skärmen. Välj en modell som har så lite hårt gummi närmast huden som möjligt. På många nya löparklockor är det bara sensorerna som är hårda. Tips: Fukta elektroderna på pulsbältet med lite vatten eller saliv så registreras pulsen bättre.

Urtavlan

Det finns både stora träningsklockor, som du använder när du tränar, och mindre klockor som du även kan ha till vardags. Väljer du en liten klocka ska du vara extra uppmärksam på om skärmen är tillräckligt stor. Om du väljer en stor eller liten sportklocka beror på dina preferenser. Rent funktionsmässigt erbjuder de små klockorna lika många finesser som de stora.

Varvtidsknapp

Lap betyder varv på engelska, och varvtidsknappen är viktig på en löparklocka. Den ska vara stor och lätt att komma åt. Varvtidsknappen kan användas för att dela in en träningsrunda i flera avsnitt (varv). T.ex. när du tränar intervaller. Då behöver du ha snabba resp. långsamma varv.

Start/stop-knappen

Start/stopp-knappen är viktig eftersom den används för att sätta igång och avsluta träningsrundan. Det gäller också att komma ihåg att trycka in knappen om du måste stanna i en korsning. Tips: En signal får gärna ljuda när knappen trycks in.

GPS eller fotsensor?

GPSTräningsklockor har olika tekniska lösningar för att mäta hur långt och snabbt du rör dig när du tränar. Den vanligaste metoden är via gps – alltså satellit navigering. En träningsklocka med gps är perfekt till alla former av utomhusträning. T.ex. löpning, cykling, kajak eller skidåkning. Det behövs inga krångliga inställningar och klockan kan börja användas direkt. De flesta gps-klockor har även pulsmätning.

FotsensorDet finns även träningsklockor som fungerar med hjälp av en liten sensor som sätts fast på ena skon. En liten rörelsesensor mäter hur långt och snabbt du löper. Den är dock krånglig att ställa in och använda jämfört med en gps, och den fungerar bara att löpa med. Till cykling kan man ofta köpa till en distansmätare som monteras på hjulet. Lösningen är dock inte lika bra för motionärer som för experter.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Nötter är nyttiga. Vilken är din favorit?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: