Läs också

Nya heta klockor

Träna med höjdmätaren

Polar RS800 är utrustad med höjdmätare. Det gör det möjligt att träna med hjälp av höjdmeter i stället för med tid eller distans.

8 februari 2011

I vanliga fall är det främst cyklister som använder sig av höjdmeter när de tränar, men även löpare kan ha nytta av att hålla reda på hur mycket de transporterar sig uppför.

Polar RS800 är utrustad med en välfungerande höjdmätare som baserar sig på barometrisk mätning av höjden. Den mäter små förändringar av lufttrycket och är mycket mer exakt än en satellitstyrd gps-mätare som ofta mäter fel med 50–60 höjdmeter på i övrigt flacka sträckor.

Höjdmätaren kan både visa det totala antalet höjdmeter under en träningsrunda och stigningsprocenten i de backar du klättrar uppför. Ett bra sätt att träna med hjälp av höjdmeter är att bestämma sig för ett visst antal höjdmeter man ska löpa. T.ex. 150 meter.

Därefter går man in under ”Exercise” och väljer ”Free” och börjar att träna.

Med hjälp av uppknappen bläddrar du fram tills det står ”Altitude”. Sedan är det bara att hålla ett öga på det totala antalet höjdmeter som långsamt ökar när du löper uppför.

Fördelen med att träna efter höjdmeter är att man blir motiverad att träna i backar i stället för att undvika dem. Backträningen gör att du snabbt får upp pulsen, vilket i sin tur är effektivt för konditionen. Dessutom blir löpmusklerna starkare av backträning och löpsteget blir både spänstigare och mer kraftfullt.

För att höjdmätaren ska fungera optimalt bör den dock kalibreras varje gång du använder den:

Gör så här

Ta reda på hur högt över havet du befinner dig. Kolla t.ex. upp på vilken höjd du bor om du brukar utgå hemifrån. Gå in i ”Settings” och ”Features”. Gå sedan in i ”Altitude” och vidare till ”Calibrate”. Ändra höjden med hjälp av upp- och nedknappen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: