Läs också

Nya heta klockor

Testa dagsformen och sätt i gång att träna

Polars klockor är bra verktyg för att styra intensiteten på träningen. Klockorna kan t.ex. anpassa intensiteten efter dagsformen.

22 november 2010

Kroppen är inte alltid hel och fräsch och det är viktigt att anpassa intensiteten under träningspassen efter dagsformen. Det hjälper Polars Own Zone-system till med. Own Zone går ut på att göra ett litet test i fem minuter, där tempot gradvis ökar från långsam gång till snabb löpning. Testet passar perfekt som uppvärmning inför ett träningspass.

Klockan anpassar sedan pulszonerna efter din dagsform utifrån hur mycket pulsen varierat under testet. Smart! För de dagar då kroppen inte känns så fräsch eftersom man kanske inte vilat tillräckligt, så kommer pulszonerna att bli lägre och träningspasset lugnare. Och de dagar då koppen känns hur pigg som helst kan du istället ge full gas.

Inför varje träningspass bör du därför lägga ner fem minuter på att låta klockan analysera ditt aktuella tillstånd och anpassa träningszonerna.

Gör så här

  • Ta på klockan och pulsbältet. TryckOK.

  • VäljStart with OwnZone genom två tryck på ned.

  • Följ anvisningarna genom att gradvis öka farten/intensiteten tills klockan indikerar att den har hittat nya träningszoner. Därefter kan du börja träna.

Konditionsträning

  • Börja träningspasset genom att trycka på OK. Vänta tills pulsen dyker upp på skärmen.

  • Tryck därefter en gång till på OK.

  • Med blädderknapparna kan du navigera runt i de olika menyerna och t.ex. se din puls, veckans träningsplanering samt uppgifter på hur mycket av träningen du har genomfört i resp. pulszon.

  • Avsluta träningen genom att trycka två gånger på bakåtknappen.

Styrketräning (endast FT80)

FT80 passar också perfekt till styrketräning och cirkelträning eftersom klockan vägleder dig till rätt pausintervaller. Det sker genom att pulskurvan analyseras och belastningsnivån anpassas efter dina värden.

  • Börja med att trycka OK.

  • Tryck en gång på ned och välj styrketräningssymbolen. Vänta ett tag tills pulsen dyker upp på skärmen.

  • Tryck OK för att starta träningspasset. Gör den första övningen, se sedan hur pulsgrafen sjunker mot den streckade linjen och invänta beskedet Start next set!

  • Börja då med nästa set.

  • Avsluta träningspasset genom att trycka två gånger på bakåtknappen.

Analysera träningen

  • Efter träningen kan du gå in på ”Data”.

  • Med blädderknapparna kan du välja att titta närmare på varje enskilt pass, på veckans hela träning eller på den totala träningen under en längre period.

  • Under veckans träning, Week summaries, kan du se hur du ligger till i förhållande till veckans målsättning.

Gör så här

  • Gå in i Week summaries, och välj aktuell vecka genom ett tryck på upp, ett tryck på ned och två tryck på OK.

  • Därefter visar klockan om du ligger före eller efter veckans målsättning

  • Använd därefter blädderknapparna ör att analysera detaljer om din träning, till exempel träningstid, kaloriförbrukning osv.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: