Tävla mot dig själv

Använd gps-klockan till att tävla mot dig själv under en löprunda som du har sprungit förut. Med hjälp av klockan kan du se hur du klarar dig jämfört med din förra löprunda.

4 november 2010

Om du har en runda som du ofta löper kan du ställa in den virtuella partnern så att den hjälper dig hitta det tempo du hade under förra löprundan. När du är ute på rundan kan du se om du löper snabbare eller långsammare än förra gången.

I motsats till om man programmerar den virtuella partnern så att den löper en viss distans på en viss tid, så håller den virtuella partnern inte samma tempo den här gången. Den följer i stället tempot du hade under den senaste löprundan. Om du t.ex. sänkte löptempot i en uppförsbacke, eller om du stod stilla och väntade vid ett rödljus, så kommer den virtuella partnern att göra samma sak.

Det blir alltså en mer realistisk funktion som du tävlar emot. För att du ska kunna använda funktionen krävs det att du har löpt rundan förut med gpsfunktionen aktiverad så att rundan finns sparad i gpsmottagaren.

Garmin FR 305

Ställ in klockan:

  • Tryck på Mode-knappen.
  • Välj därefter Träning med pilarna och tryck Enter.
  • Välj på samma sätt Banor och därefter Ny.
  • Klockan visar nu de träningspass som finns sparade. Du ska nu välja den dag då du löpte rundan och sedan trycka Enter.
  • Har du inte sparat andra banor i klockan så kommer banan att namnges automatiskt. Du kan dock själv ge den ett passande namn genom att trycka Enter när namnet är markerat, och sedan använda pilarna för att välja rätt bokstäver.
  • När du har gjort det så trycker du på Mode för att komma tillbaka.
  • Nu kan du se din nya bana på skärmen. Välj bana och tryck Enter. Välj sedan Kör bana.
  • Använd pilarna för att leta dig fram till fönstret med den virtuella partnern. Tryck därefter på start/stopp-knappen när du är redo att köra igång (börja på samma ställe som förra gången).
  • Senare under löprundan kommer du troligen få se att det står Avviker på skärmen trots att du befinner dig på rätt ställe efter banan. Du kan även få en uppmaning att trycka på Enter-knappen. Det behöver du dock inte göra eftersom meddelandet försvinner när banan är hittad igen.
  • När du kommer i mål spelas en kort melodi och du får veta om du har förlorat eller vunnit. Kom ihåg att du måste stoppa tiden själv med stopp-knappen när du kommer i mål.

Garmin FR 310XT

Ställ in klockan:

  • Tryck på Mode-knappen och välj Träning genom att trycka på pil-knapparna och Enter.
  • På samma sätt väljer du Banor och därefter väljer du en bana på listan.
  • Om du inte har valt några banor förut ska du trycka på Ny för att klockan ska visa de träningspass som finns lagrade i klockan.
  • Därefter väljer du det önskade träningspasset och trycker på Enter-knappen.
  • Du kan ändra namnet på banan genom att trycka på Redigera bana och trycka dig fram till de önskade bokstäverna genom att trycka på pil-knapparna.
  • Välj Start på banan och tryck på Start.
  • Historiken registreras även om du inte befinner dig på banan. Om du vill avsluta en bana manuellt, ska du trycka på Stopp och trycka på Reset och hålla den knappen inne.

Garmin FR 405

Ställ in klockan:

  • Tryck och håll in Menu.
  • Välj Träning genom att scrolla med ringen och tryck på Enter-knappen.
  • Välj därefter Banor, och välj en bana från listan.
  • Välj Start på banan och tryck därefter på Start.
  • Historiken registreras även om du inte befinner dig på banan. Om du vill avsluta en bana manuellt, ska du trycka på Stopp och trycka på Reset och hålla den knappen inne.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: