Läs också

Nya heta klockor

Styr din träning

Polars klockor passar bra till intervallträning. De håller koll på pauslängden och om du tränar tillräckligt hårt.

8 februari 2011

Med hjälp av Polars klockor kan du träna intervaller med hjälp av pulsen i stället för med hjälp av distansen eller tiden. Därmed kan du träna exakt så intensivt som du vill.

Gör så här

Vill du t.ex. löpa fyraminutersintervaller i ditt maxtempo med två minuters gåvila mellan varje intervall, kan du göra på följande sätt:

  • Gå in i ”Settings” genom att trycka tre gånger på nedknappen. Inne i ”Settings” väljer du ”Exercise”.

  • Gå in i ”Add new”. Välj två zoner och därefter ”Heart Rate”. Välj ”Sports zone”.

  • Döp zonen till Z5. Välj därefter ”Timers” och ställ in den på fyra minuter. Döp den andra zonen till Z1 och ställ in tiden på två minuter. Nu har du ställt in träningspasset.

Du kan nu vælge at give denne træning et navn:

  • Gå ned i ‘Rename’ med 1 tryk på bladre ned-tasten.

  • Stav dig gennem det navn, du ønsker at give træningen, ved hjælp af tasterne stop/retur-tasten, Bladre op-tasten, Bladre ned-tasten og Valg/lap-tasten. Det er omstændeligt, så vælg et kort og let navn.

  • Bagefter vælger du ‘Select’ og går tilbage til startmenuen med 4 tryk på stop/retur-tasten.

  • Når du efterfølgende skal træne, trykker du 1 gang på Valg/lap-tasten, og den nye træning vil stå nævnt øverst i displayet.

När det är dags att börja träna trycker du en gång på E så att det nya träningspasset hamnar överst på skärmen. När du sätter igång att träna kommer klockan att signalera var fjärde minut då du befinner dig i pulszon 5. En ny signal talar sedan om när viloperioden är slut och det är dags för nästa fyraminutersintervall.

Du kan även namnge träningspasset:

Gå in i ”Rename” genom att trycka en gång på nedknappen.

Skriv in namnet på träningspasset med hjälp av knapparna stopp-, upp-, ned- och varvknappen. Eftersom detta är lite omständigt är det bra att välja ett kort namn.

Därefter väljer du ”Select” och går tillbaka till startmenyn genom att trycka fyra gånger på stoppknappen.

Andra träningspass

Vill man köra andra träningspass än intervaller kan man självklart göra det. Klockan passar t.ex. perfekt till återhämtningspass, eftersom den hjälper dig hålla koll på att du inte tränar för hårt.

Klockan kan även användas till s.k. progressiv träning, där du ökar tempot gradvis under passet.

Det kan t.ex. se ut så här: dela in en löprunda i tre delar à ca 14 minuter (eller tre km). Första delen löps i pulszon 2, andra delen i pulszon 3 och den tredje delen löps i pulszon 4.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: