Läs också

Nya heta klockor

Redo att träna

För att Polarklockan ska fungera perfekt måste pulsbältet sitta bra, och fotsensorn behöver kalibreras för att den ska mäta rätt.

8 februari 2011

Innan du ger dig ut och springer med Polarklockan, så är det viktigt att klockan är rätt inställd. Även om det inte är särskilt svårt att ställa in den är det viktigt att lära sig funktionerna grundligt för att löpupplevelsen ska bli optimal.

Ställ in klockan

Mata in basinformation som t.ex. längd, vikt, kön, ålder m.m. Ta därefter reda på dina puls zoner med det s.k. Own Zonetestet, som på fem minuter ställer in dina personliga pulszoner. Följ anvisningarna på skärmen eller läs Polarskolans första del.

På med pulsbältet

Det är viktigt att pulsbältet sitter bra. Om det inte gör det försämras komforten. Bältet får inte sitta åt så hårt att det hämmar andningen, men det får heller inte sitta så löst att det glider ned på bröstkorgen.

För att få en optimal passform bör du fukta elektroderna och spänna fast bältet runt bröstkorgen strax nedanför bröstmusklerna. Du ska kunna ta ett djupt andetag utan att bältet stramar. Samtidigt ska det sitta så pass tajt att det är svårt att få in ett finger mellan huden och bältet när du står helt avslappnad.

Fäst fotsensorn

Nuförtiden, när gps-klockorna dominerar marknaden, är det lätt att glömma bort att en sensor på skon är ett smart och mycket tillförlitligt sätt att mäta distansen på. Du slipper också att pejla efter satelliter under varje träningspass. Samtidigt kan klockornas storlek hållas på en nivå som gör att de passar även till vardagsbruk, eftersom de inte innehåller några skrymmande gps-funktioner.

Slutligen erbjuder de bästa modellerna också mycket bra möjligheter att mäta stegfrekvensen och steglängden. Det är värdefullt om du vill förbättra din löpstil. Mätningarnas tillförlitlighet är dock helt beroende av att fotsensorn är rätt placerad och kalibrerad. Är du noggrann kan du räkna med att få mycket exakta resultat. Våra klocktester visar nämligen en tillförlitlighet på 99 procent.

Gör så här

Börja med att fästa sensorn i skosnörena. Fäst den på samma sätt varje gång så att mätvärdet blir korrekt. Fäst den helst också på samma fot varje gång. Placera hållaren till sensorn så att den hamnar ungefär vid det sista krysset i snörningen (före plösen). Stoppa sensorn i hållaren.

Ta med dig en miniräknare i fickan och uppsök en friidrottsarena. Ställ dig på innerbanan där ett varv är exakt 400 meter. Se till att klockan och sensorn känner av varann genom att aktivera sensorn (gäller inte S3-sensorn) och tryck en gång på varvknappen. Vänta tills klockan har hittat pulsen och tryck en gång till på varvknappen. Löp 1 200 meter (tre varv). Stanna upp vid mållinjen och vänta 10 sekunder. Därefter läser du av den tillryggalagda distansen på skärmen. Kom ihåg värdet. Tryck in stoppknappen och håll därefter in lysknappen. Gå in i ”Settings” och vidare till i ”Calibrate”. Tryck ”Set Factor”.

Därefter räknar du ut kalibreringsfaktorn med hjälp av följande formel: den ursprungliga kalibreringsfaktorn x 1 200/ klockans uppmätta distans.

Om kalibreringsfaktorn visar 1 000 och klockan visar 1 250 meter efter de tre varven, så blir uträkningen: 1 000 x 1 200/1 250 = 960. Ställ in klockans kalibreringsfaktor på 960 och tryck ”Ok”. Nu räknar klockan ut distansen på rätt sätt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: