Hitta nya löprundor

Hitta nya, spännande rundor i Garmin Connect, och för över dem till din gps som sedan visar dig vägen.

4 november 2010

Om du vill hitta nya, spännande sträckor att träna på kan gpsmottagaren hjälpa till även med det. Genom att föra över andras träningsrundor till din gps-klocka kan du hitta nya vägar som du inte hade en aning om att det gick att löpa eller cykla på. Den funktionen har du t.ex. användning för om du bor i närheten av ett skogsområde som du inte känner till.

Genom att ta del av andras rundor kan du vara säker på att du hittar en bra och löpvänlig runda. Du behöver inte känna till de personer som du hämtar träningsrundor ifrån. Alla som har ställt in sitt Garmin Connect- konto så att det ska vara offentligt lägger ut sina rundor på Garmin Connect. Det är bara att markera dem och ladda ned dem i gps-klockan.

Garmin FR 305 |

Gör så här:

Utforska

  • För att komma fram till ett visst område där du vill hitta nya rundor ska du skriva stadens namn och land i rutan Startar nära. Skriv t.ex. Göteborg, Sverige och tryck på Sök.

  • Du kan också söka med hjälp av vägnamn eller postnummer. Nu kommer det fram en karta med olika symboler. De blå löparna är andra användarnas löprundor och de röda cyklarna är cykelrundor. Ett klick på symbolerna ger en kort beskrivning av rundans längd och hur lång tid den tagit.

  • Klickar du på Zooma in kommer kartans måttenhet att ändra sig så att du kan se hela rundan, och klickar du på Visa detaljer får du se rundan och alla data som lagrats under dina egna träningspass i Garmin Connect.

  • Om du har hittat en lockande runda i ett visst område så klickar du på Visa detaljer. Om du använder FR 305 ska du nu koppla ihop den med datorn via usb-kabeln och klicka på Skicka till enhet under kartan. FR 405 och 310XT hittar datorn automatiskt om de är påslagna och i närheten av datorn via den trådlösa ANT+- stickan.

  • I fönstret på skärmen ska du nu se till att rätt gpsmottagare är markerad och därefter trycker du på Skicka bana. När det står Banan har skickats till enheten i fönstret har du lyckats ladda ner rundan till gps-mottagaren.

Följ din nya bana:

  • Tryck på Mode-knappen.

  • Välj därefter Träning med pilarna och tryck på Enter.

  • Välj på samma sätt Banor och välj den bana som du senast förde över. Tryck sedan på Enter.

  • Banan får samma namn i gps-klockan som användaren kallade den i Garmin Connect. Var uppmärksam på om det är svenska bokstäver i namnet, eftersom det kan påverka namnet. Nu är Kör bana markerad och du kan trycka Enter.

  • I fönstret som nu dyker upp på skärmen, kan du se hur långt du befinner dig från starten på rundan. Du kan få hjälp att hitta fram till rundans startplats genom att trycka Mode. Ett tryck gör att en liten karta visas med rundan inritad. Det går även att ställa in storleksförhållandet via piltangenterna.

  • Ännu ett tryck på Mode gör att en kompasspil visas som du kan följa för att hitta till starten på rundan. Du måste dock röra på dig för att pilen ska visa rätt riktning.

  • Om du står stilla kan kompassen visa fel. När du är i närheten av starten – det räcker med att vara 20–50 meter ifrån – trycker du på start/stopp för att börja rundan.

  • Använd kompassen eller den lilla kartan för att hitta längs rundan. När du är på rätt spår kommer det stå Bana hittad på skärmen.

  • När du är ute på en löptur kommer du troligen få se att det plötsligt står Avviker på skärmen även om du befinner dig på rätt ställe. Du kan också få en uppmaning att trycka på Enterknappen. Det behöver du dock inte göra eftersom meddelandet försvinner när klockan har hittat banan igen.

  • När du till sist kommer i mål spelas en kort melodi och du får veta om du har förlorat eller vunnit. Kom ihåg att du måste stoppa tiden själv med stopp-knappen när du kommer i mål eftersom det inte sker automatiskt.

|

Garmin FR 310XT |

Gör så här:

Utforska

  • För att komma fram till ett visst område där du vill hitta nya rundor ska du skriva stadens namn och land i rutan Startar nära. Skriv t.ex. Göteborg, Sverige och tryck på Sök.

  • Du kan också söka med hjälp av vägnamn eller postnummer. Nu kommer det fram en karta med olika symboler. De blå löparna är andra användarnas löprundor och de röda cyklarna är cykelrundor. Ett klick på symbolerna ger en kort beskrivning av rundans längd och hur lång tid den tagit.

  • Klickar du på Zooma in kommer kartans måttenhet att ändra sig så att du kan se hela rundan, och klickar du på Visa detaljer får du se rundan och alla data som lagrats under dina egna träningspass i Garmin Connect.

  • Om du har hittat en lockande runda i ett visst område så klickar du på Visa detaljer. Om du använder FR 305 ska du nu koppla ihop den med datorn via usb-kabeln och klicka på Skicka till enhet under kartan. FR 405 och 310XT hittar datorn automatiskt om de är påslagna och i närheten av datorn via den trådlösa ANT+- stickan.

  • I fönstret på skärmen ska du nu se till att rätt gpsmottagare är markerad och därefter trycker du på Skicka bana. När det står Banan har skickats till enheten i fönstret har du lyckats ladda ner rundan till gps-mottagaren.

Följ din nya bana:

  • Tryck på Mode-knappen och välj därefter Träning genom att trycka på pil-knapparna och Enter.

  • På samma sätt väljer du Banor och därefter väljer du en bana på listan.

  • Nu är Start på banan markerat och du trycker på Enter-knappen igen.

  • I fönstret som kommer fram på skärmen kan du se hur långt du är ifrån startpunkten på banan. Du kan få hjälp att komma fram till banans startpunkt genom att trycka på Mode-knappen.

  • Ett tryck visar dig en minikarta där banan finns inritad. Storleksförhållandet kan ställas in via pilknapparna. Ännu ett tryck på Mode-knappen visar en kompasspil som du kan följa för att komma till banans startpunkt. Du måste röra på dig för att pilen ska visa rätt riktning. Om du står stilla visas inte rätt riktning.

  • När du är i närheten av startpunkten - det behöver inte vara helt exakt, 20–50 meter ifrån räcker - trycker du på start/stopp-knappen för att starta banan.

  • Använd kompasspilarna eller minikartan för att hitta runt på banan. När du är på rätt spår kommer det att stå Bana hittad på skärmen. Det är helt klart lättast att hitta längs banan med minikartan påslagen. Ställ in måttet till 50–100 m (ändra mått med pil-knapparna), så att du kan se tydligt var du befinner dig på banan och när du ska svänga.

  • Under träningsrundan kommer du troligen få se att det står Avviker på skärmen trots att du befinner dig på rätt ställe efter banan. Du kan även få en uppmaning att trycka på Enter-knappen. Det behöver du dock inte göra eftersom meddelandet försvinner när banan är hittad igen.

  • När du kommer i mål spelas en kort melodi och du får veta om du har förlorat eller vunnit. Kom ihåg att du måste stoppa tiden själv med stopp-knappen när du kommer i mål.

|

Garmin FR 405 |

Gör så här:

Utforska

  • För att komma fram till ett visst område där du vill hitta nya rundor ska du skriva stadens namn och land i rutan Startar nära. Skriv t.ex. Göteborg, Sverige och tryck på Sök.

  • Du kan också söka med hjälp av vägnamn eller postnummer. Nu kommer det fram en karta med olika symboler. De blå löparna är andra användarnas löprundor och de röda cyklarna är cykelrundor. Ett klick på symbolerna ger en kort beskrivning av rundans längd och hur lång tid den tagit.

  • Klickar du på Zooma in kommer kartans måttenhet att ändra sig så att du kan se hela rundan, och klickar du på Visa detaljer får du se rundan och alla data som lagrats under dina egna träningspass i Garmin Connect.

  • Om du har hittat en lockande runda i ett visst område så klickar du på Visa detaljer. Om du använder FR 305 ska du nu koppla ihop den med datorn via usb-kabeln och klicka på Skicka till enhet under kartan. FR 405 och 310XT hittar datorn automatiskt om de är påslagna och i närheten av datorn via den trådlösa ANT+- stickan.

  • I fönstret på skärmen ska du nu se till att rätt gpsmottagare är markerad och därefter trycker du på Skicka bana. När det står Banan har skickats till enheten i fönstret har du lyckats ladda ner rundan till gps-mottagaren.

Följ din nya bana:

  • Tryck och håll in Menu. .

  • Välj Träning genom att scrolla med ringen och tryck på Enter-knappen.

  • Välj därefter Banor och välj en bana från listan.

  • Välj Start på banan och tryck därefter på Start. I fönstret som kommer fram på skärmen, kan du se hur långt bort du befinner dig från startpunkten på banan. Du kan få hjälp att hitta till banans startplats genom att trycka på ringen så att en kompass kommer fram och visar vägen till banans startpunkt. Du måste röra dig för att pilen ska visa rätt riktning. Om du står stilla är det inte säkert att pilen visar rätt riktning.

  • När du kommer in på banan meddelar klockan "På banan". Använd kompasspilarna för att hitta runt på banan. När du följer en bana i träningsmenyn ska du trycka på ringen för att få fram navigationssidan. När du startar en bana kommer Virtual Partner också att starta banan. Om du hamnar utanför banan meddelar klockan "Avviker". Använd navigationssidan för att hitta tillbaka till banan.

  • Om du vill stoppa en bana manuellt ska du trycka på Stopp, och därefter trycka på Reset och hålla den knappen inne. När du kommer i mål meddelar klockan om du har förlorat eller vunnit. Kom ihåg att du måste stoppa tiden själv med stopp-knappen när du kommer i mål.

|

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: