Info: Självregistrering: ett elektroniskt armband som registrerar sömn och aktivitet och överför data till mobilen.

Håll koll på dig själv

Jawbone UP är ett armband som ger dig information om din sömn och motion. Det sägs också kunna hålla koll på kostintaget, men det stämmer inte.

## Jawbone Up | |

Plus: Ger en bra inblick i sömnvanor och aktivitetsnivå.

Minus: Kost- och kaloridata måste matas in manuellt.

Slutsats: Ett enkelt och välfungerande redskap för den som vill veta hur mycket och hur bra man sover och hur mycket man rör på sig. Mycket motiverande!

Pris: 1 200 kr.

www.jawbone.com/up

Natten mellan fredagen den 18 oktober och lördagen den 19 oktober sov undertecknad åtta timmar och åtta minuter. Jag gick och la mig kl. 22.24, men somnade inte förrän kl. 23.02. Jag sov bra och fick tre timmar och 19 minuters djup sömn samt fyra timmar och 48 minuters lättare sömn. Jag vaknade kl. 7.15 och hade därefter en ”aktiv” dag. 15 081 steg registrerades under dagen och mellan kl. 17–19 var jag som mest aktiv och tog flest antal steg.

Det enda jag själv kommer ihåg från dagen är att jag var ute och sprang en runda mellan kl. 17–18. Resten av informationen samlades in i armbandet Jawbone Up och fördes över till min smarta mobil.

Armbandet fungerar genom att en liten, avancerad inbyggd rörelsesensor registrerar alla rörelser. Inte bara steg utan också mindre rörelser som t.ex. när man vänder sig i sängen. Registreringarna överförs snabbt till mobilen via hörlursuttaget.

I mobilen kan man se en grafisk sammanställning av en hel dag. Om man bär armbandet under en längre period – också när man sover – kan man få fram kurvor och andra grafiska framställningar som visar om man sovit tillräckligt, och om man varit så aktiv som man tror. Lätt att avläsa och mycket motiverande.

En skakmekanism i armbandet kan väcka dig snällt när du sover. Det sker i ett intervall som du bestämmer och självklart under en av de lättare sömnfaserna.

Armbandet är enkelt att använda, ställa in och komma i gång med. Det behöver laddas upp ungefär en gång per vecka via usb-kabel. När det gäller registrering av sömn och motion fungerar armbandet utmärkt.

Det sägs också kunna registrera kost- och kaloriintaget – men det är en sanning med modifikation. För det krävs att man själv knappar in vad man äter i mobilen. Det är alltså inget som armbandet hjälper till med.

3 bra detaljer

1. Sover du bra? Det är lätt att avläsa hur länge och hur djupt (mörkblått) man har sovit – och om man har varit vaken på natten (orange).


2. Aktivitet Det syns direkt om man suttit stilla för mycket eller om man varit ute och löptränat (mörk orange).


3. Grafik Över tid kan man avläsa grafiska figurer som visar sömn- (blått) och aktivitetsmönster (orange).

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: