© Adidas.

Gps-klockor: fem råd till optimal hantering

Gps-klockor har många fördelar. Här är fem goda råd till hur du bör använda din gps-klocka utan att bli slav under den.

30 september 2014 av Peter Hyldahl.

Det finns många fördelar med en gps-klocka och den kan betyda mycket för motivationen och träningen. Många blir dock nästan slav under sin gps-klocka och det gäller därför att hitta en bra balans.

Gps-klockor: Fem bra råd

Här är fem goda råd till hur du ska använda din gps-klocka på rätt sätt och undvika diverse fallgropar.

1. Strunta i att avläsa aktuell hastighet. Den aktuella hastigheten varierar en hel del i de flesta gps-klockor. Om du försöker att hålla farten efter denna funktion kommer ditt löptempo också att variera. Det kostar kraft och rytm. ”Genomsnittsfart för aktuellt varv” är en bättre farthållare.

2. Låt klockan vila under lugna träningspass. En risk med gps-klockan är att det är lätt att pressa sig för hårt – även under löppass då kroppen behöver ta det lite lugnt. Så låt klockan få en vilodag och träna på känsla om det står återhämtningsträning i ditt program. Alternativt kan du träna efter pulsen. Det gör att du kan hålla ett lugnare tempo.

3. Tvivla inte på distansen i motionsloppen. En bana som är kontrollmätt av en banmätare från Svensk Friidrott följer en strikt internationell standard och garanteras vara av korrekt längd. Om din klocka visar något annat, så tänk på att klockan bara är 96–98 % exakt. Den felmarginalen motsvarar nästan två kilometers avvikelse i ett maraton.

4. Undvik att titta på klockan hela tiden. Utomhusträning innebär en upplevelse för alla sinnen och påverkas av omgivningen, känslan i kroppen och den sköna rytm man kan komma in i när allt flyter på. Allt detta är lätt att gå miste om om man tittar ned på klockan var tionde sekund.

5. Det finns inget som heter Garminrekord. Eller löpbandsrekord heller för den sakens skull. Du kan sätta PB (personbästa) i ett lopp uppmätt av förbundsmätare med officiell tidtagning – inte under en träningsrunda med vinden i ryggen då din klocka kanske mäter fel. Tänk på att en avvikelse på bara en procent är lika med 25–30 sek. på en mil. ”Garminrekord” kan du använda i din egen statistik – det är inget rekord att skryta med.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: