Detta bör klockan klara av

Det finns några helt grundläggande funktioner som en löparklocka bör ha om den ska räknas som ett seriöst träningsverktyg.

23 september 2010 av Martin Kreutzer

Så tränar du med löparklockan Många nybörjare nöjer sig med att bara använda löparklockan för att se hur långt och snabbt de springer.

Man får dock ut mycket mer av träningen om man redan innan träningspasset bestämmer sig för vad man vill uppnå – och planerar distans, puls och ev. intervallängd efter det.

De flesta klockor kan ställas in så att de till exempel hjälper dig att träna genom att de varnar om pulsen blir för hög eller låg, om tempot är det rätta, hur hårda intervallerna är och mycket mer.

Om man utnyttjar alla funktioner blir kvaliteten på träningspasset bättre – och det blir ännu roligare att träna.

Puls: Vill man ha så bra koll på sin träning som möjligt så är det perfekt med en pulsfunktion som hjälper till att hitta rätt tempo.

Distansmätning: Vill man veta exakt hur lång träningsrundan varit och vilket tempo man hållit så behöver man ha en klocka som räknar kilometrar.

Handledsplacering: Klockan ska sitta så att informationen är lätt att avläsa. Det ska även vara lätt att komma åt knapparna. Handleden är därför den naturliga kroppsdelen.

Stoppursfunktion: Vill man träna intervaller behövs en stoppursfunktion. Dessutom ska klockan kunna registrera mellantider.

Träningsmjukvara: Det är inte bara roligt att kunna analysera träningspassen i detalj efteråt, det är även effektivt för att se hur prestationsförmågan utvecklas. Dessutom gör ett dataprogram att man kan träna målinriktat.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: