Racerskor

De färgglada fartvidundren kan hjälpa alla seriösa motionärer att springa snabbare. Om man byter ut sina vanliga asfaltsskor mot ett par lätta racerskor kan man kapa 1–2 minuter på milen.

20 augusti 2012 av Lasse Lyhne

Hälkappan på racerskon är lägre och inte lika fast. Det sparar vikt, men innebär också sämre komfort och stabilitet.

Mellansulan är tunnare och hårdare än i en träningssko. Det gör den lättare, men innebär också att stötdämpningen och pronationsstödet blir sämre. Sulan bör vara relativt spänstig eftersom det ger en snabbare och effektivare stegavveckling.

Vikten är den viktigaste faktorn. Medan en vanlig träningssko väger 350–400 gram, så väger en racersko ca 200 gram. Man ”tjänar” därmed 150–200 gram per sko.

Ovandel. Racerskons ovandel är inte gjord av något mjukt och bekvämt material. Den är o_ ast tunn och fast. Det minskar vikten och ger ett bra grepp om foten.

Yttersulan är endast försedd med små partier slitstarkt gummi. Det gör att vikten hålls nere, men det innebär också att skon slits ut rätt snabbt.

Så mycket tjänar du

Undersökningar visar att man tjänar 4–6 sek. per km. för varje 100 gram lägre skovikt. Det låter inte så mycket, men kom ihåg att det bara skiljer en sekund mellan en miltid över resp. under 40 min.

Vanliga löpskor Tid – 100 g – 200 g
5 km 20 min 19:30 18:59
5 km 25 min 24:32 23:58
10 km 42 min 41:10 40:19
10 km 55 min 53:54 52:48
21,1 km 1:35:00 1:33.06 1:31:12
21,1 km 2:00:00 1:57:36 1:55:12
42,2 km 3:20:00 3:16:00 3:12:00
42,2 km 4:00:00 3:55:12 3:50:24

Tidsvinsten är teoretisk. I verkligheten varierar den löpare emellan – i synnerhet på långa sträckor.

Alla löpskor är inte likadana. Det finns gedigna mängdträningsskor för dagliga träningsrundor och det finns robusta trailskor med kraftiga dobbar som passar i tuff terräng. Och så finns det racerskor – skor som är byggda för fart och som kan göra det lättare att prestera bra löptider.

Enligt skobranschen har efterfrågan på lätta, färgglada löpskor ökat betydligt under de senaste åren. Och trenden går mot allt lättare modeller. För några år sedan fanns det inte många skor på den svenska marknaden som vägde under 200 gram. Nu i höst lanserar New Balance flugviktaren MRC5000Y som väger osannolika 87 gram.

Det ökande intresset för lätta skor hänger ihop med den löpartrend som just nu råder och som innebär att tunga och klumpiga löparskor har fått ge vika för minimalistiska skor som bidrar till en mindre hämmad löpstil. Ambitionsnivån har också ökat hos många motionslöpare. Det ska presteras bra tider, många vill ha nya utmaningar och en del vill slå personliga rekord i olika lopp.

Medan ett par traditionella mängdträningsskor är byggda för att göra löprundan så bekväm och skonsam som möjligt, så är racerskorna byggda för fart. Vikten är låg och responsen är hög. För en löpare innebär det en snabbare stegavveckling eftersom varje löpsteg tar mindre tid att genomföra. Samtidigt går det åt mindre energi att flytta fötterna.

En racersko väger nämligen upp till 200 gram mindre än en vanlig sko – man behöver alltså flytta 200 gram mindre för varje steg man tar. Under till exempel ett millopp tar man ungefär 8 000 steg och med ett par lätta skor så flyttar man alltså hela 1 600 kg mindre på sträckan. Effekten förstärks ytterligare av att skorna är den yttersta ”leden” på kroppen. Det innebär att man sparar mer energi jämfört med om man tappar samma vikt på magen.

Konkret innebär det att man kan löpa 5–6 sek. snabbare per km om man skalar bort 100 gram från resp. sko. Det visar en studie från University of Colorado.

Inte för lätta

Men räcker det verkligen med att skaffa ett par superlätta skor för att man ska bli snabbare. Det kan man kanske tro, men riktigt så enkelt är det inte.

– Ju mindre dämpning skon har, desto snabbare tröttas fötterna ut. Och när muskler och nervsystem tröttas ut går det inte att upprätthålla samma effektiva löpstil och tempot sjunker, säger Lars Eghamn, ortopedingenjör med 50 års erfarenhet från löpskobranschen.

– Som motionslöpare är det viktigt att vara lite försiktig när man löper i lätta skor; i synnerhet på längre distanser än en mil. Annars riskerar man att förlora den tid man tjänar när man använder lättviktsskor för att man blir trött i fötterna och benen, säger Lars Eghamn.

För att stärka muskler i fötterna och vänja sig vid de lätta skorna föreslår många löpexperter att man bör använda skorna en gång i veckan till tempopass och intervaller. Det är också då som skorna kommer bäst till sin rätt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: