Fem skäl: därför bör du INTE gå i dina löpskor

Du är definitivt inte ensam om att använda löpskorna till mer än bara löpning. Löpskorna är dock gjorda för att löpa i. Det håller nog båda dina fötter och din plånbok med om. Här är de fem bästa skälen till det.

18 oktober 2016 av Lasse Lyhne

1. Skaderisken ökar Löpning är en framåtriktad rörelse där du för varje steg landar med stor belastning (ca 3 gånger din egen kroppsvikt) och ofta med hälen först. Därefter rullar foten framåt och inåt. Det är det rörelsemönstret som skorna är designade för. När du går blir belastningen mycket mindre när du landar, du går mer på framfoten och du faller inte inåt lika mycket. Det innebär att löpskorna ofta är för hårda och för styrande för att kunna promeneras in. Det ökar belastningen på fötter och ben och kan på sikt leda till skador.

2. Skorna blir utslitna snabbare Ett par löpskor håller i 80–100 mil och det har ingen betydelse om du går eller löper i dem. Om du tar 10 000 steg per dag, så blir det faktiskt 3,5–4 mil i veckan eller cirka 16 mil i månaden, och då kommer de dyra löpskorna att slitas ut snabbt. Om du spelar fotboll, åker skateboard eller gör något annat i skorna, så slits de ut ännu snabbare. Då finns det nämligen risk att den luftiga, men inte särskilt slitstarka, ovandelen går sönder.

3. Du går miste om bra träning Medan dina löpskor ska ha bra stötdämpning och stöd för att du ska slippa skador, så är det bara bra om dina promenadskor ställer lite högre krav. Ett par platta och mjuka skor som t.ex. Nike Free eller liknande ställer högre krav på muskler och leder i fötter och ben och stärker dem gradvis. Det innebär färre löpskador på sikt.

4. Du riskerar att vricka dig Många löpskor har en hög sulprofil. Det innebär att sulan är rätt tjock, vilket ofta leder till att man kommer upp ett par cm till över marken. Det ger bra stötdämpning, men gör också att skorna blir instabila vid rörelser i sidled. Du riskerar därför att vricka dig, särskilt om du spelar tennis, badminton, fotboll eller gör något annat i skorna.

5. Din hjärna vänjer sig vid skorna Det låter kanske lite långsökt, men om du bara löper i dina löpskor så programmerar du också hjärnan att den ska löpa så snart du tar på dig skorna. Om du alltid går omkring i löpskorna så vet hjärnan inte riktigt vad som ska ske när du börjar att löpa.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tänker du köpa nya träningsprylar till våren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: