© iStockphoto

Så får du ut mer av din aktivitetsmätare

Är du tillräckligt aktiv till vardags? Svaret kan du få med hjälp av en aktivitetsmätare som håller koll på hur mycket du rör dig, hur många kalorier du förbrukar och om du sover tillräckligt. Se hur du använder din aktivitetsmätare.

31 mars 2014 av Claus Cancel - Radio24syv.

De nya trendiga armbanden som mäter aktiviteter är egentligen bara lite mer avancerade stegräknare. Men just för att de är mer avancerade, så kan de göra mycket mer än bara räkna hur många steg du går.

De kan t.ex. också registrera när du har varit inaktiv – och ge dig en varning om du sitter i tevesoffan för länge. Och så kan de hålla koll på din sömn. Genom att registrera hur mycket du rör dig på natten kan du få reda på om din sömnkvalitet är tillräckligt bra. De bästa elektroniska armbanden kan självklart också väcka dig på morgonen när du befinner dig i den lätta sömnfasen.

Men bäst av allt är att en aktivitetsmätare kan spara alla dina data och presentera dem för dig på ett lättförståeligt sätt via en app i din smarta mobil. Det är just denna sammanställning av data från flera veckors aktiviteter som kan hjälpa dig att förändra dina vanor.

För det är en sak att sova bra och röra på sig tillräckligt mycket under ett enstaka dygn – och en helt annan sak att göra det flera veckor eller kanske flera månader åt gången. Och det är precis det som de små armbanden kan motivera dig till. Genom att t.ex. mata in en målsättning – det kan vara 10 000 steg per dag eller sex aktiva timmar per dag – så blir du motiverad till att göra en extra insats. Inte bara för elektronikens skull utan också för din hälsa.

### 5 tips: Så får du ut mer av din aktivitetsmätare **Välj rätt.** Är du trött på att stirra på skärmen på din smarta mobil, så välj en aktivitetsmätare med skärm så att du kan avläsa din insats direkt på armbandet. Och om du behöver en väckningsfunktion, så kolla först om armbandet har en väckarklocka. **Läs av aktivitetsmätaren ofta**. Gör det till en vana att kolla appen i din smarta mobil (eller skärmen på armbandet) vid samma tidpunkter varje dag. Om du påminns varje dag om din målsättning och får du veta om du lever upp till den eller inte, så blir du mer motiverad. **Sätt upp realistiska mål.** Det duger inte att säga att du ska vara aktiv 18 timmar per dygn och gå 25 000 steg per dag. Om inte dina mål är realistiska och passar in i din vardag, så får du svårt att uppnå dem. **Tävla med andra.** De flesta armband har funktioner som gör det möjligt att tävla med andra användare om att vara mest aktiv. Gör det – eller skicka en utmaning till några vänner eller kolleger. Det håller träningsmotivationen uppe. **Få inte panik**om du glömmer armbandet. Det är en dag i morgon också och i de flesta appar kan data också matas in manuellt.
Lita inte blint på aktivitetsmätaren
Några saker klarar en aktivitetsmätare inte av att mäta helt exakt – t.ex. cykling. Använd armbandet för att få en allmän överblick över hur aktiv du är till vardags, men använd en specifik löparklocka eller en cykeldator när du tränar. Kalorifunktionen är inte heller helt exakt.

Aktivitetsmätaren registrerar bara hur mycket du har rört dig och beräknar kaloriförbrukningen utifrån det. Men det är stor skillnad – från person till person – hur många kalorier man förbrukar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: