© Valling.com

Yoghurt med müsli

Direkt efter att du tränat är det en bra idé att äta något – helst redan under den första timmen.

26 maj 2010

Varför: Yoghurten ger dig proteiner som kroppen kan använda till de slitna musklerna. Liksom protein från kött så matchar yoghurtens proteiner kroppens muskelsammansättning och kan därför lagras in direkt som muskelvävnad. Välj en grov müsli med massor av torkad frukt. Müslin återfyller de tömda kolhydratdepåerna, samtidigt som frukten förser kroppen med antioxidanter. Antioxidanterna bidrar till att minska träningsvärken dagarna efter träningspasset eftersom de gör så att muskelfibrerna inte bryts ned onödigt mycket.

Hur mycket: För att täcka kroppens akuta behov av protein och kolhydrater bör du äta 2,5 deciliter fruktyoghurt och 50 gram müsli.

Näringsinnehåll: 349 kcal, 15 gram protein, 4 gram fett, 64 gram kolhydrater, 5 gram kostfibrer.

Alternativ: Proteinmängden kan varieras genom att du väljer olika sorters yoghurt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: