Styrketräning ökar förbränningen

Konditionsträning främjar framför allt kaloriförbrukningen medan du är aktiv, medan styrketräning även har avgörande betydelse för förbränningen i vila. Naturligtvis förbränner du även en del medan du tränar, men den stora vinsten ligger i den förändrade fysiken. Styrketräning ger dig större muskelmassa. Med den följer en större proteinmassa och en större proteinomsättning i musklerna.

2 september 2011

Därför funkar det

Konditionsträning främjar framför allt kaloriförbrukningen medan du är aktiv, medan styrketräning även har avgörande betydelse för förbränningen i vila. Naturligtvis förbränner du även en del medan du tränar, men den stora vinsten ligger i den förändrade fysiken. Styrketräning ger dig större muskelmassa. Med den följer en större proteinmassa och en större proteinomsättning i musklerna. Om du ersätter 5 kg fett med 5 kg muskler, ökar du förbränningen med ca 50 kcal/dag.

Så mycket krävs

Rikta framför allt in styrkepasset mot de stora musklerna i ryggen, benen och skinkorna. Träna varje muskelgrupp med tre set åtskilda av korta pauser. Efter det sista setet ska du vara helt slut, eftersom musklerna behöver belastas över sin maxgräns.

Bra alternativ

Utöva en ny motionsform där du använder muskler som du inte är van vid att träna. Då kommer du att märka snabb muskeltillväxt. Det kan bl.a. vara kajak eller rodd för överkroppen. Det kan även vara crossfit som tränar hela kroppen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: