Spenat gör dig uthålligare

Om du äter spenat dagarna före en viktig tävling kan du öka din prestationsförmåga.

19 april 2011

Det är inte bara Karl-Alfred som blir stark av spenat. En studie som gjorts vid Karolinska institutet visar att spenat kan öka prestationsförmågan när man tränar. Det beror på det höga innehållet av oorganiskt nitrat – ett mineral som bl.a. också finns i rödbetor.

Oorganiskt nitrat gör att muskelcellernas energistationer, mitokondrierna, kan jobba effektivare. Det gör i sin tur att kroppens syrebehov under fysisk aktivitet minskar. Du kan därför träna längre och hårdare innan du blir trött. Undersökningarna tyder på att effekten märks redan efter tre dagar med högt nitratintag.

Det behövs 2–3 rödbetor eller en tallrik med råa spenatblad varje dag för att få effekt. Forskarna höjer dock ett varnande finger eftersom man inte känner till långtidseffekten av stora mängder oorganiskt nitrat.

Här hittar du oorganiskt nitrat

Spenat, Potatis, Kål, Sallat, Rödbetor, Selleri och Fänkål

Source #Cell Metabolism

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Planerar du semesterresan efter träningsmöjligheterna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: