Cookie- och Sekretesspolicy
Snabbmat för idrottare
Rågbröd med makrill i tomat samt banan och mandlar är bland de enklaste och nyttigaste träningsmåltider man kan äta.

Snabbmat för idrottare

När man har ont om tid kan det vara svårt att hinna med att laga bra träningsmåltider. Snabbmat kan dock göras riktigt nyttig. Här är 10 nyttiga och snabba måltider.

  • Av Martin Kreutzer.
  • Aktiv Träning nr. 4, 2015
  • Foto: Jakob Helbig.
Snabbmat

Det finns flera enkla måltider som gör att energidepåerna fylls på effektivt såväl före som efter träning – t.ex. dessa två:

Två skivor rågbröd med makrill i tomat

  • Grovt rågbröd är både rikt på fibrer som är bra för matsmältningen och kolhydrater som behövs i musklerna och hjärnan. Om du har makrill som pålägg får du både muskeluppbyggande protein och en rad hälsosamma omega-3-fettsyror. Omega-3 motverkar bl.a. inflammationer, och fettsyrorna är därför bra för löpare som har lätt för att råka ut för inflammatoriska tillstånd i knän och fötter.
  • Rekommenderas till: Sena kvällar då resten av familjen redan ätit eller då du inte orkar laga till varm mat. Måltiden, med ett par morötter och en paprika till, ger dig lika mycket nyttigheter som om du hade tillagat en större varm måltid.
  • OBS: Skeptikerna hävdar att burkmakrill innehåller massor av socker. Men i praktiken får man dock leta länge, och som regel förgäves, efter socker. Makrill är en fet fisk som tillsammans med tomatsås gynnar både kroppen och hjärnan.

En stor banan och 20–25 mandlar

  • Den här måltiden ger dig massor av viktiga näringsämnen. Kombinationen av banan och mandlar innebär att du får i dig både fett, protein, kolhydrater och fibrer. Tillsammans innebär det att du blir ordentligt mätt och förser kroppen med ny energi.
  • Rekommenderas till: Ett mellanmål på eftermiddagen gör att blodsockret stabiliseras och du får energi som gör att du orkar ta en löprunda lite senare. Om du äter mellanmålet ett par timmar innan du ska träna får varje liten cell i kroppen ny energi och du orkar prestera ditt allra bästa. Ett mellanmål är särskilt viktigt om du ska springa intervaller eller köra ett spinningpass.
  • OBS: Det finns en anledning till att många uthållighetsidrottare föredrar att äta bananer. Bananer ger snabbt kroppen ny energi och det kan nästan ingen annan frukt mäta sig med. Om bananerna är slut i fruktkorgen kan ett par äpplen eller päron fungera som nödproviant även om dessa frukter inte mättar lika bra.

10 enkla och nyttiga måltider
Ladda ned pdf:en nedan och få ytterligare 8 enkla och nyttiga träningsmåltider, som det bara tar några få minuter att tillaga och som påskyndar återhämtningen och ger dig ny energi.

Prenumerant ladda ner filen här.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Ät dig i toppform

Ät dig i toppform

Protein |

Om du vill äta för att prestera bättre ...

Ät dig i toppform
Hur mycket protein behövs efter träning?

Hur mycket protein behövs efter träning?

Fråga oss |

Ditt proteinbehov beror på vilken form ...

Läs mer
Mat före och efter träning?

Mat före och efter träning?

Fråga Oss |

På grund av barnpassning har jag bara ...

Bör jag äta både före och efter träningen?
Ät dig till större muskler

Ät dig till större muskler

Protein |

Läs om hur du med nio enkla ...

Ät dig till större muskler
Nytt
ALLT du behöver veta om protein

ALLT du behöver veta om protein

KOST |

Får du i dig tillräckligt? Kan man få ...

Läs mer
Detta ska du äta inför morgonpasset

Detta ska du äta inför morgonpasset

Träningskost |

Fråga: Jag brukar styrketräna på ...

Läs mer
Äter du för nära inpå din träning?

Äter du för nära inpå din träning?

Träningskost |

Det saknar absolut inte betydelse när ...

Läs mer
13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

Rekordlopp |

Så mycket åt Pete Kostelnick varje dag ...

Läs mer
Stärk musklerna med pudding

Stärk musklerna med pudding

SPONSRAD ARTIKEL |

Sponsrad artikel: Nu är det dags att ...

Läs mer