Skippa frukosten före morgonpasset

Om du hoppar över frukosten innan du ska ut och träna så kan du öka fettförbränningen med 20 procent. Det visar ny uppseendeväckande forskning.

28 maj 2014

Strunta i frukosten och få mer ut av din träning. Det låter inte direkt som något man kan läsa om i träningens ABC. Men det är faktiskt resultatet av ett forskningsprojekt från Northumbria University i Newcastle, Storbritannien.

Forskarna följde en grupp försökspersoner som under en period växelvis fick träna på tom mage och efter att de ätit frukost. Efter varje träningspass fick testlöparna en chokladmilkshake och en pastarätt, och under resten av dagen mättes försökspersonernas fettförbränning.

Det visade sig att deltagarna ökade fettförbränningen med ca 20 % under resten av dagen när de inte åt frukost. – Att siffran blev så hög överraskade oss, säger Emma Stevenson vid Northumbria University.

– Vi vet inte om det har en negativ effekt på lång sikt, eller hur kroppen reagerar om man tränar hårt och länge utan att ha ätit innan. Men som en boost för att förbränna mer fett fungerar morgonträning på tom mage mycket effektivt, slår Emma Stevenson fast.

ÄT EFTER TRÄNING

Om du skippar frukosten så är det viktigt att du äter desto mer efter träningspasset. Du bör helst äta inom 30 min. för att du ska återhämta dig optimalt. Ät både protein och kolhydrater – t.ex. en fullkornssmörgås med köttpålägg eller en portion havregryn med mjölk.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: