Cookie- och Sekretesspolicy
Ska jag dricka vatten eller sportdryck?

Ska jag dricka vatten eller sportdryck?

När passar det bäst att dricka vatten när man tränar? Och när har jag behov av socker och salt?

  • Aktiv Träning nr. 6, 2014
Fråga oss

Vårt behov av vätska, energi och salt är individuellt och beror bland annat på kroppsstorlek, hur hårt du tränar och lufttemperaturen. Men det finns några tumregler som är värda att lägga på minnet. Kolla t.ex. in tidslinjen nedan.

En annan tumregel säger att det är viktigt att börja dricka tidigt. Om du planerar att träna längre än en timme, så ska du inte vänta en timme med att dricka. Drick istället regelbundet under hela träningspasset, och vänj dig vid att dricka 2–3 gånger i timmen. Varje gång bör du bara dricka 2–2,5 deciliter så att du undviker att samla på dig en massa vätska som ligger och skvalpar i magen.

Drick också regelbundet när du tränar utomhus på vintern – när du är klädd i flera klädlager så svettas du en hel del även när det är minusgrader.

60 min.

VATTEN Vatten är det första du behöver. Efter ca en timmes träning börjar prestationsförmågan att försämras pga. vätskebrist. Varma sommardagar sker detta ännu tidigare.

75-90 min.

SOCKER Behovet av kolhydrater uppstår oftast efter 75–90 min. Om du planerar att träna längre tid än så bör du börja att dricka sportdryck innehållande 6–8 procent kolhydrater tidigt under passet.

1½-2 timmar

SALT Först efter 1,5–2 timmars träning börjar kroppen att få saltbrist. Välj sportdryck tillsatt med elektrolyter som finns i många sportbutiker. Eller häll en knivsudd salt i en vanlig sportdryck. Varma sommardagar kan behovet av salt dock uppstå redan efter en timmes hård träning.

Mer inom samma område

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Ät dig i toppform

Ät dig i toppform

Protein |

Om du vill äta för att prestera bättre ...

Ät dig i toppform
Mat före och efter träning?

Mat före och efter träning?

Fråga Oss |

På grund av barnpassning har jag bara ...

Bör jag äta både före och efter träningen?
Ät dig till större muskler

Ät dig till större muskler

Protein |

Läs om hur du med nio enkla ...

Ät dig till större muskler
Sex effektiva måltider före träning

Sex effektiva måltider före träning

Träningsmat |

Här får du inspiration till bra ...

Det ska du äta före träningen
Nytt
ALLT du behöver veta om protein

ALLT du behöver veta om protein

KOST |

Får du i dig tillräckligt? Kan man få ...

Läs mer
Detta ska du äta inför morgonpasset

Detta ska du äta inför morgonpasset

Träningskost |

Fråga: Jag brukar styrketräna på ...

Läs mer
Äter du för nära inpå din träning?

Äter du för nära inpå din träning?

Träningskost |

Det saknar absolut inte betydelse när ...

Läs mer
13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

Rekordlopp |

Så mycket åt Pete Kostelnick varje dag ...

Läs mer
Stärk musklerna med pudding

Stärk musklerna med pudding

SPONSRAD ARTIKEL |

Sponsrad artikel: Nu är det dags att ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män