Mand i sportstøj spiser energibar, en mand, fitnesscenter, glad, indendørs, halvtotal,
© Colourbox

Sex effektiva måltider före träning

Vill du ha maximalt utdelning av träningen ska du se till att maten du äter hjälper dig på vägen. Både prestationsförmågan när du tränar, och återhämtningen efter träningen, är direkt knutna till de matvaror som du väljer.

26 maj 2010 av Martin Kreutzer

Rätt kost gör att du kan träna optimalt. Som tur är kan du täcka kroppens behov både under och efter träningen, utan några stora gastronomiska insatser.

Det ger dig energi att träna och gör att du kan hålla ångan uppe under längre tid. För att undvika magproblem bör du avsluta måltiden senast två timmar innan start – särskilt om du ger full gas under träningen och t.ex. springer eller hoppar, vilket gör att innehållet i magen skakas om ordentligt.

Planerar du en lugnare aktivitet kan du äta lite närmare inpå träningen. Drick även ett par glas vatten till maten, det underlättar matsmältningen.

Sex effektiva måltider före träning

1: Grovt bröd med hamburgerkött 2: Yoghurt med färsk frukt 3: Smoothie med banan 4: Havregryn med mjölk och russin 5: Fullkornsrågbröd med kaviar 6: Ostsmörgås med frukt

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Gör du något extra för att bli fit till badsäsongen?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: