© Colourbox

Se hur du ska äta innan träning

Din kunskap om löpträning är stor, men hur bra är din kunskap när det handlar om löpning och kost?

12 september 2014 av Martin Kreutzer.

Du har järnkoll på planeringen och genomförandet av din löpträning, och du löper både snabbt och långt. Men har du lika bra koll på vad du bör äta i samband med att du tränar?

Svarar du t.ex. rätt på följande frågor?

En smoothie som är rik på blåbär minskar träningsvärken om du dricker den:

1. 2–3 timmar före träning. 2. Under träning. 3. Direkt efter träning.

Rätt svar: 2–3 timmar före träning.

I en nya zeeländsk undersökning lät forskarna hälften av deltagarna i en grupp med försökspersoner dricka en stor blåbärsmoothie ett par timmar före ett krävande träningspass. Det visade sig att intaget av smoothien 2–3 timmar före strapatserna resulterade i mindre muskelvärk i ett och ett halvt till två dygn efter att de tränat.

Intressant är att intag av blåbär och andra kraftfulla antioxidantkällor direkt efter träning har rakt motsatt effekt. Då kan återhämtningen istället hämmas av de kraftfulla ämnena. Forskarna hävdar att bären undertrycker kroppens eget immunförsvar och därmed gör mer skada än nytta.

Det bör du äta före träning

Ladda ned PDF:en här och ta del av nio andra viktiga kostråd.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: