© iStockphoto

Så mycket protein behöver löpare

Ny forskning visar att långdistanslöpare behöver mer protein för att reparera sina slitna muskler än man hittills har trott.

28 juni 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

Traditionellt sett är det främst de som styrketränar som har bäst koll på sitt dagliga proteinintag, men nu är det dags att också löparna börjar fokusera mer på kroppens byggstenar.

Ny forskning från University of Toronto visar nämligen att löpare bör inta mer protein än de gängse rekommendationerna hittills har innehållit.

Tre dagar med 10, 5 och 20 km löpning

I en studie lät en kanadensisk forskargrupp sex vältränade långdistanslöpare genomföra tre träningspass på 10, 5 resp. 20 km under tre dagar i rad.

Forskarna gav löparna en kost med olika mängder protein, och med hjälp av en ny teknik där en aminosyra kopplas ihop med en kolisotop, kunde forskarna mäta hur mycket protein löparna kunde ta upp. Därmed kunde de också se om de fick i sig tillräckligt med protein.

Långdistanslöpare behöver mer protein

Resultatet visade att löparna i snitt behövde mellan 1,65–1,83 g protein per kg kroppsvikt efter den tredje dagens 20 km-runda.

Det rekommenderade dagliga intaget av protein är 0,83 g per kg kroppsvikt för icke-aktiva personer, medan uthållighetsidrottare oftast rekommenderas att inta 1,2–1,4 g protein per kg kroppsvikt dagligen.

Med bakgrund av studien råder de kanadensiska forskarna därför att proteinmängden för uthållighetsidrottare kan öka till 1,85 g per kg kroppsvikt under de dagar då deras träningsvolym är hög.

Källa: PLoS ONE

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad gör dig mest motiverad att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: