Rödbetsjuice – inget för eliten

Rödbetsjuice har hyllats för sin prestationshöjande effekt. Nu visar dock flera studier att denna positiva effekt är tveksam hos elitidrottare.

Träningsvärldens hetaste dryck just nu är

rödbetsjuice

. Den röda juicen har i flera studier visat sig kunna förbättra prestationsförmågan om den intas före en tävling. Nu visar dock flera studier att den positiva effekten är tveksam – åtminstone när det handlar om elitidrottare.

Tre studier på elitlöpare, elitcyklister och elitlängdskidåkare visade ingen effekt alls av rödbetsjuice. Det kan det finnas flera förklaringar till.

För det första kan det bero på att elitidrottarnas biologiska system redan var optimerat och därför inte kunde utnyttja innehållet i juicen. För det andra kan det bero på att idrottarna bara fick inta juicen ett par timmar före träning och inte under flera dagar. För det tredje kan det bero på att de drack koncentrerad rödbetsjuice i stället för färskpressad juice.

Drick dig snabb! Det finns mycket som talar för att rödbetsjuice ökar prestationsförmågan hos motionärer – även hos de som är vältränade. Löpare kan räkna med en effekt på ett par procent eller ca 30 sek. på 5 km. Pröva att dricka 0,5 liter färskpressad rödbetsjuice ett par timmar före ett lopp, eller drick 0,5 liter per dag veckan före en tävling.

Source #Canadian Society for Exercise Physiology

Source #Runners World.

Source #Scandinavian Journal of Medicine & Science in Sports

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tänker du köpa nya träningsprylar till våren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: