Cookie- och Sekretesspolicy
Rödbetsjuice är sund dopning

Rödbetsjuice är sund dopning

Ny forskning visar att rödbetsjuice kan förbättra prestationsförmågan betydligt – oavsett om man är motionär eller elitidrottare. Effekten märks redan några få timmar efter att man har druckit den blodröda drycken.

  • Foto: iStockphoto

Rödbetsjuice är det nya diskussionsämnet bland löpare, cyklister, triatleter och andra som utföra prestationer som är beroende av deras uthållighet och syreupptagningsförmåga.

Allt fler forskningsstudier visar att rödbetsjuice innehåller ämnen som förbättrar prestationen nästan lika mycket som det farliga och förbjudna dopningspreparatet EPO.

Så mycket rödbetsjuice måste du dricka

De flesta nya studier har gjorts med koncentrerad rödbetsjuice. Försökspersonerna har fått i sig så mycket nitrat att det motsvarar en halv liter vanlig rödbetsjuice per dag. Efter sex dagar har effekten utvärderats.

Det innebär dock inte att man nödvändigtvis behöver hälla i sig rödbetsjuice varje dag. Färska rödbetor kan mycket väl ersätta juicen. Dessutom har det gjorts studier där deltagarna fått en halv liter rödbetsjuice 2–3 timmar före testet, och där det visat sig vara tillräckligt för att få betydligt bättre resultat.

På sistone har det dessutom kommit produkter där man använder ett koncentrat av rödbetans aktiva komponenter. Det gäller främst nitrat som omvandlas till ämnet nitrit i kroppen. Det får blodkärlen att slappna av och underlättar upptaget av syre från blodet till de arbetande cellerna.

Logga in här och läs hela artiklen om mirakeleffekten av rödbetsjuice:

Ladda ner filen här.

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Ät dig i toppform

Ät dig i toppform

Protein |

Om du vill äta för att prestera bättre ...

Ät dig i toppform
Hur mycket protein behövs efter träning?

Hur mycket protein behövs efter träning?

Fråga oss |

Ditt proteinbehov beror på vilken form ...

Läs mer
Mat före och efter träning?

Mat före och efter träning?

Fråga Oss |

På grund av barnpassning har jag bara ...

Bör jag äta både före och efter träningen?
Ät dig till större muskler

Ät dig till större muskler

Protein |

Läs om hur du med nio enkla ...

Ät dig till större muskler
Nytt
ALLT du behöver veta om protein

ALLT du behöver veta om protein

KOST |

Får du i dig tillräckligt? Kan man få ...

Läs mer
Detta ska du äta inför morgonpasset

Detta ska du äta inför morgonpasset

Träningskost |

Fråga: Jag brukar styrketräna på ...

Läs mer
Äter du för nära inpå din träning?

Äter du för nära inpå din träning?

Träningskost |

Det saknar absolut inte betydelse när ...

Läs mer
13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

Rekordlopp |

Så mycket åt Pete Kostelnick varje dag ...

Läs mer
Stärk musklerna med pudding

Stärk musklerna med pudding

SPONSRAD ARTIKEL |

Sponsrad artikel: Nu är det dags att ...

Läs mer