Cookie- och Sekretesspolicy
Låt inte kosten förstöra din träning: Ät i tid

Fem vanliga kostfällor

Låt inte kosten förstöra din träning. Vi tipsar om hur du undviker de fem vanligaste kostfällorna i samband med att du tränar.

Sida 1 av 6 Nästa
  • Av Martin Kreutzer
  • Aktiv Träning nr. 3, 2012

Så länge stannar maten kvar

Våra magar arbetar lite olika, men som tumregel stannar maten kvar i ungefär så här många timmar:

  • 6 timmar: Rökt makrill, lax, ål och annan rökt och fet fisk. Nötter som hassel- och valnötter.
  • 5 timmar: Torkade bönor, brysselkål, blomkål, broccoli och de flesta andra former av kål. Rökt kött.
  • 4 timmar: Kraftiga spannmålsprodukter, t.ex. fullkornsbröd och fullkorns pasta, råris, rött kött och fet fisk (som inte är rökt). Russin och annan torkad frukt.
  • 3 timmar:Finare spannmålsprodukter, t.ex. ljust bröd och vanlig vit pasta. Fågel, vit fisk och grönsaker som ärter och paprika. Skyr, grekisk yoghurt och t.ex. Kesella.
  • 2 timmar: Frugt, almindelig yoghurt, salat og agurk. Almindeligt knækbrød, mager fisk, bagt kartoffel og pasta.
  • 1 timme: Små mängder av de livsmedel som vi beskriver vid 2 och 3 tim – t.ex. övermogna bananer och franskbröd med marmelad.
  • 0 timmar: Pyttesmå mängder av 2–3-timmarskosten, sportdryck, geléer eller lättsmälta energikakor. Juice utspädd med vatten.
Sida 1 av 6 Nästa

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Ägg ger styrka och energi

Ägg ger styrka och energi

Träningskost |

Äggets utmärkta näringsmässiga ...

Läs mer
Ät dig i toppform

Ät dig i toppform

Protein |

Om du vill äta för att prestera bättre ...

Ät dig i toppform
Detta ska du äta inför morgonpasset

Detta ska du äta inför morgonpasset

Träningskost |

Fråga: Jag brukar styrketräna på ...

Läs mer
Vatten eller sportdryck? Här är svaret!

Vatten eller sportdryck? Här är svaret!

Fråga oss |

När är det bäst att dricka vatten under ...

Läs mer
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Sund och laglig dopning

ExclusiveExclusiveSund och laglig dopning

Träningskost |

Ny forskning visar att det finns något ...

Läs mer
Nytt
Detta ska du äta inför morgonpasset

Detta ska du äta inför morgonpasset

Träningskost |

Fråga: Jag brukar styrketräna på ...

Läs mer
Äter du för nära inpå din träning?

Äter du för nära inpå din träning?

Träningskost |

Det saknar absolut inte betydelse när ...

Läs mer
13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

Rekordlopp |

Så mycket åt Pete Kostelnick varje dag ...

Läs mer
Stärk musklerna med pudding

Stärk musklerna med pudding

SPONSRAD ARTIKEL |

Sponsrad artikel: Nu är det dags att ...

Läs mer
20 bra livsmedel för löpare

20 bra livsmedel för löpare

Träningskost |

Kosten spelar en viktig roll om du vill ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män