© Istock

Hur mycket ska jag dricka vid löpning i värme?

Har ni något förslag på hur jag ska planera vätskeintaget före, under och efter de varmaste löppassen i sommar?

Sol och värme är uppskattat, men under sommarens varmaste dagar kan det vara tufft att löpa eftersom kroppen kan bli överhettad. Vätskeintaget är därför viktigt – särskilt under långpassen.

SÅ MYCKET BÖR DU DRICKA I VÄRMEN

Före löprundan: Det gäller att ha en bra vätskebalans innan man börjar löprundan. Du behöver dock inte bälga i dig vätska, utan drick ett stort glas vatten till varje måltid och en kvarts liter vätska före träningsrundan. Kontrollera ev. färgen på din urin. Om den är genomskinlig eller ljusgul så har du bra vätskebalans.

Under rundan: Om du löper/tränar mer än en timme så bör du ta med dig vätska. Tänk dock på att kroppen bara kan ta upp cirka 1,2 liter vätska i timmen. Dricker du mer kommer vätskan att ansamlas i mag-tarmsystemet och hämma din träning istället. Drick regelbundet, men bara små mängder som inte irriterar magen.

Efter rundan: Under löprundan svettas du troligen ut mer vätska än du intar, även om du har med dig vätska. Efter träningen bör du dricka ca 1,5 gånger den vätskemängd som du har underskott på. Väg dig före och efter träningen och se hur mycket du har svettats ut. Du bör också få i dig salt – antingen via vätska eller via en saltrik kost.

Nedanstående tabell visar hur mycket en man på 80 kg ungefär svettas i timmen.

Liten svettabell
Temperatur 20? 25? 30?35?
Måttlig intensitet 1,1 l 1,3 l 1,5 l 1,6 l
Hög intensitet 1,45 l 1,6 l 1,8 l 1,9 l

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: