© Istock

Hur mycket protein behövs efter träning?

Jag har hört att det är bra att få i sig protein efter träning. Men hur mycket protein behöver man exakt?

Protein är musklernas byggstenar och om du har tränat hårt så har kroppen behov av protein, oavsett om du har löpt, cyklat eller styrketränat. Hur mycket du behöver beror både på din vikt och om du har tränat styrka eller kondition.

Som tur är så är det enkelt att få i sig protein. Proteinkakor innehåller 10–30 gram protein, och en halv liter chokladmjölk innehåller 17 gram, medan en ”fullkornsbrödsklämma” innehåller 100 g. Ett köttpålägg bidrar med 20–30 gram protein.

Proteinbehov efter träning
Din vikt Efter styrketräning Efter konditionsträning
75 kg 25 gram protein 19 gram protein
80 kg 26 gram protein 20 gram protein
85 kg 28 gram protein 21 gram protein
90 kg 30 gram protein 23 gram protein
95 kg 31 gram protein 24 gram protein

Räkna själv ut ditt behov: 0,33 x din vikt = gram protein efter styrketräning. 0,25 x din vikt = gram protein efter konditionsträning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: