© Colourbox

Hur äter jag mig till större muskler?

Jag är för smal och vill gärna ha större muskler. Vad ska jag äta och hur ska jag träna? Just nu brukar jag löpträna 3–4 gånger i veckan.

Som du själv är inne på är det kosten och träningen du ska fokusera på. Det kan verka paradoxalt, men du bör faktiskt skaffa dig en kosthållning som liknar dieten som den som vill gå ned i vikt följer. Det innebär fullkornsprodukter som havregryn, råris och grovt bröd. Du behöver också få i dig mycket protein i form av magert kött och mager fisk och fågel.

Och så bör du äta nyttiga fettämnen från nötter, mandlar, avokado och vegetabilisk olja. Styrketräning tre gånger i veckan kommer att ge dig större muskler. Du kan gärna fortsätta att löpträna 2–3 gånger i veckan, men om tiden inte räcker till bör du prioritera styrketräningen.

Goda råd

Tre bra livsmedel som ger större muskler:

  • Fullkornsbröd med ett magert köttpålägg

  • Broccoli och andra grova grönsaker med vegetabilisk olja

  • Smoothies innehåller mycket nyttiga kalorier

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: