Forskningen har talat: Protein efter träning eller ej

Har du koll på när och hur mycket protein du bör inta i samband med din träning? Forskningen ger oss nu svaret.

2 augusti 2016 av Julie-Elsebeth Crone Johannesen

I många år har det stått i träningens ABC, att man ska fylla på med protein efter hårda träningspass. Skälet är att det ska påskynda muskelfibrernas återhämtning och därmed öka muskeltillväxten. Men stämmer det verkligen ...

Protein som mirakelmedel

Ny forskning emellertid att det inte är hela sanningen. Två analyser, som finns med i tidsskriften Journal of International Society of Sports Nutrition, visar nämligen något annat.

Analyserna, där man gått igenom och sammanställt existerande forskning på området, visar att det inte är någon nämnvärd skillnad på om man intar protein efter träning eller ej. Det är annars vid den tidpunkten som man har talat om att det finns ett "öppet fönster" för muskeltillväxten.

Det är däremot det generella intaget av protein under en dag som gör skillnad. Forskningen fastslår därmed att om man bara har en normal nivå av aminosyror i blodet när man påbörjar en fysisk aktivitet, så finns det inga fördelar med att proppa i sig proteinkakor och proteindrycker efter träning.

Så bör du inta protein

I stället för att fylla på med protein direkt efter träning, så är det bättre att äta rikligt med protein fördelat över hela dagen. Detta är särskilt en fördel om du funderar på att påbörja ett nytt och tufft träningsprogram, medan effekten däremot inte är lika tydlig hos de som redan är vältränade.

Ytterligare forskning ska nu påbörjas för att fastslå hur proteinnivåerna mer exakt påverkar muskeltillväxten i samband med träning.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Tänker du köpa nya träningsprylar till våren?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: