Cookie- och Sekretesspolicy
Forskningen har talat: Protein efter träning eller ej

Forskningen har talat: Protein efter träning eller ej

Har du koll på när och hur mycket protein du bör inta i samband med din träning? Forskningen ger oss nu svaret.

  • Av Julie-Elsebeth Crone Johannesen
  • 02-08-2016

I många år har det stått i träningens ABC, att man ska fylla på med protein efter hårda träningspass. Skälet är att det ska påskynda muskelfibrernas återhämtning och därmed öka muskeltillväxten. Men stämmer det verkligen ...

Protein som mirakelmedel

Ny forskning emellertid att det inte är hela sanningen. Två analyser, som finns med i tidsskriften Journal of International Society of Sports Nutrition, visar nämligen något annat.

Analyserna, där man gått igenom och sammanställt existerande forskning på området, visar att det inte är någon nämnvärd skillnad på om man intar protein efter träning eller ej. Det är annars vid den tidpunkten som man har talat om att det finns ett "öppet fönster" för muskeltillväxten.

Det är däremot det generella intaget av protein under en dag som gör skillnad. Forskningen fastslår därmed att om man bara har en normal nivå av aminosyror i blodet när man påbörjar en fysisk aktivitet, så finns det inga fördelar med att proppa i sig proteinkakor och proteindrycker efter träning.

Så bör du inta protein

I stället för att fylla på med protein direkt efter träning, så är det bättre att äta rikligt med protein fördelat över hela dagen. Detta är särskilt en fördel om du funderar på att påbörja ett nytt och tufft träningsprogram, medan effekten däremot inte är lika tydlig hos de som redan är vältränade.

Ytterligare forskning ska nu påbörjas för att fastslå hur proteinnivåerna mer exakt påverkar muskeltillväxten i samband med träning.

Mer inom samma område

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Detta ska du äta inför morgonpasset

Detta ska du äta inför morgonpasset

Träningskost |

Fråga: Jag brukar styrketräna på ...

Läs mer
Ät dig i toppform

Ät dig i toppform

Protein |

Om du vill äta för att prestera bättre ...

Ät dig i toppform
Ägg ger styrka och energi

Ägg ger styrka och energi

Träningskost |

Äggets utmärkta näringsmässiga ...

Läs mer
ALLT du behöver veta om protein

ALLT du behöver veta om protein

KOST |

Får du i dig tillräckligt? Kan man få ...

Läs mer
Nytt
ALLT du behöver veta om protein

ALLT du behöver veta om protein

KOST |

Får du i dig tillräckligt? Kan man få ...

Läs mer
Detta ska du äta inför morgonpasset

Detta ska du äta inför morgonpasset

Träningskost |

Fråga: Jag brukar styrketräna på ...

Läs mer
Äter du för nära inpå din träning?

Äter du för nära inpå din träning?

Träningskost |

Det saknar absolut inte betydelse när ...

Läs mer
13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

Rekordlopp |

Så mycket åt Pete Kostelnick varje dag ...

Läs mer
Stärk musklerna med pudding

Stärk musklerna med pudding

SPONSRAD ARTIKEL |

Sponsrad artikel: Nu är det dags att ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män