mand spiser køkken salat peberfrugt olie grøn tallerken frisk
© Colourbox

Fem vanliga kostfällor

Låt inte kosten förstöra din träning. Vi tipsar om hur du undviker de fem vanligaste kostfällorna i samband med att du tränar.

28 februari 2012 av Martin Kreutzer

Så länge stannar maten kvar

Våra magar arbetar lite olika, men som tumregel stannar maten kvar i ungefär så här många timmar:

  • 6 timmar: Rökt makrill, lax, ål och annan rökt och fet fisk. Nötter som hassel- och valnötter.

  • 5 timmar: Torkade bönor, brysselkål, blomkål, broccoli och de flesta andra former av kål. Rökt kött.

  • 4 timmar: Kraftiga spannmålsprodukter, t.ex. fullkornsbröd och fullkorns pasta, råris, rött kött och fet fisk (som inte är rökt). Russin och annan torkad frukt.

  • 3 timmar:Finare spannmålsprodukter, t.ex. ljust bröd och vanlig vit pasta. Fågel, vit fisk och grönsaker som ärter och paprika. Skyr, grekisk yoghurt och t.ex. Kesella.

  • 2 timmar: Frugt, almindelig yoghurt, salat og agurk. Almindeligt knækbrød, mager fisk, bagt kartoffel og pasta.

  • 1 timme: Små mängder av de livsmedel som vi beskriver vid 2 och 3 tim – t.ex. övermogna bananer och franskbröd med marmelad.

  • 0 timmar: Pyttesmå mängder av 2–3-timmarskosten, sportdryck, geléer eller lättsmälta energikakor. Juice utspädd med vatten.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: