© Valling.com

Ett stort glas Chokladmjölk

Direkt efter att du tränat är det en bra idé att äta något – helst redan under den första timmen.

26 maj 2010

Varför: Chokladmjölken är praktisk att ha med i träningsväskan och är därför att bra alternativ direkt efter att du tränat och innan du kommit hem och kan laga till en riktig måltid. Näringsmässigt är fördelningen av protein och kolhydrater näst intill perfekt. Återhämtningen kan därför sätta igång direkt efter att du druckit ett stort glas chokladmjölk. Speciellt proteinerna är av så hög kvalitet att kroppen kan unyttja dem optimalt. Är du ute efter att gå ned i vikt, bör du dock undvika chokladmjölk. Mättnadskänslan är nämligen sämre än om du äter fast föda.

Hur mycket: Du bör dricka 0,5 liter för att täcka kroppens behov direkt efter träningen.

Näringsinnehåll: 300 kcal, 18 gram protein, 3 gram fett, 52 gram kolhydrater. Alternativ: En smoothie som du blandar med ett par deciliter lättyoghurt kan ersätta chokladmjölken. Eller mixa apelsinjuice med proteinpulver i ett glas.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: