Mand med høretelefoner spiser proteinbar, forår/sommer, MÅ GERNE BRUGES
© Istock

Effektiva måltider efter träningen

Direkt efter att du tränat är det en bra idé att äta något – helst redan under den första timmen. Det gör att kroppen får i sig de nödvändiga byggmaterialen som den behöver för att återhämta sig optimalt.

26 maj 2010 av Martin Kreutzer

Det gäller särskilt om du har tränat stenhårt och pressat kroppen till max. Genom att förse musklerna med protein och kolhydrater rivstartar du återuppbyggnadsprocesserna. Och du behöver inte äta någon jätteportion för att maxa återuppbyggnaden.

Studier visar att så lite som 10–15 gram protein och 40–50 gram kolhydrater räcker för att sätta igång processerna. Kom också ihåg att dricka rejält efteråt.

Morgonträning?

Tränar du på morgonen kan det vara svårt att hinna äta 2–3 timmar innan. Den bästa lösningne är att dricka ett glas vatten och eventuellt ta en banan eller en brödskiva, om du vill ha något lätt i dig och om du klarar av att träna på (nästan) fastande mage. Kroppen utnyttjar då sina energidepåer och eventuella rester från måltiden kvällen före. Efter träningen är det dock viktigt att du äter en stor frukost.

Tema

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: