Detta ska du äta inför morgonpasset

Fråga: Jag brukar styrketräna på morgonen. Jag vill gärna bygga lite muskler och bli starkare. Hur förser jag min kropp med tillräckligt mycket energi så att jag orkar träna redan på morgonen?

25 november 2016 av Hans Westhausen Gottlieb

SVAR: För muskeltillväxtens skull är det bra om du får i dig cirka 25 g protein och 25 g kolhydrater antingen före, under eller efter träningen så att kroppen har något att jobba med.

Dessutom är det viktigt att du förser din kropp med tillräckligt mycket protein varje dag. Sikta på att få i dig 1,5–1,8 g protein/kg kroppsvikt per dag.

De dagar du tränar hårt kan det vara bra att inta en del protein strax före läggdags i form av t.ex. en tallrik skyr. Mejeriprodukter är rika på kasein – ett protein som tas upp långsamt i kroppen och som förser kroppen med värdefullt byggmaterial under natten.

Om du känner dig orkeslös på morgonen så är det bra om du stoppar i dig snabba kolhydrater.

Snabbmat inför morgonpasset

Magknip under träningspassen är sällan något problem när man styrketränar jämfört med då man springer, men man bör ändå undvika att äta en allt för stor måltid inför styrkepasset.

Drick ett stort glas vatten och ät ev. en banan eller en frukostfralla med marmelad innan du ska träna om du känner att du behöver mer energi till styrkepasset.

Optimera din träning med rätt kost. I Aktiv Träning får du recept och experttips om hur du bör äta före, under och efter träning. Se din rabatt här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: