© Istock

Därför bör du INTE dricka alkohol efter träning

Forskare: strunta i att gå till gymmet om du ska på en blöt fest efteråt.

16 augusti 2016 av Jesper U. Larsen

Det låter kanske lockande att besöka gymmet innan du ska gå ut och festa – så att du både kan se lite extra uppumpad ut i baren, och kan dricka med med lite bättre samvete. Men det är faktiskt en RIKTIGT dålig idé, hävdar en grupp forskare som ligger bakom en ny studie.

Deras försök visade att alkohol efter styrketräning är direkt nedbrytande för både muskeltillväxt och återhämtning hos män.

Sämre ställt dagen efteråt

”Om man brukar ägna sig åt tung styrketräning, så bör man strunta i att gå till gymmet om man ska ut och festa senare på kvällen. Det ökar risken att man är mer sliten dagen efter än om man inte hade tränat,” säger Jakob Vingren vid University of North Texas, som är en av forskarna bakom studien.

10 män och 9 kvinnor som var vana att styrketräna minst två timmar i veckan deltog i försöket De fick göra 6 set med 10 knäböj med tunga vikter, och därefter drack de antingen vatten eller vodka. De testpersoner som drack alkohol intog motsvarande 4–8 standardglas på 10 minuter.

Ingen effekt på kvinnor

Det togs muskelbiopsier före träningen samt 3 resp. 5 timmar efteråt. Testerna, som togs efteråt, visade att de män som drack alkohol hade betydligt lägre nivåer av de kemiska signaler i kroppen som stimulerar muskeltillväxt och återhämtning, jämfört med de män som bara drack vatten.

Alkohol hade inte samma nedbrytande effekt hos kvinnorna – kanske för att alkohol är mest hämmande på testosteron.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: