© Colourbox

Bär är perfekt träningskost

De är proppfulla av vitaminer och mineraler och innehåller nästan inga kalorier. Bär är helt enkelt perfekt för den som tränar.

27 augusti 2013 av Martin Kreutzer

Näringsexperterna jublar när diskussionsämnet handlar om skogens alla bär – naturens eget skafferi med färska och färgglada delikatesser.

Bär innehåller nämligen massor av vitaminer, mineraler, antioxidanter och andra nyttigheter.

Här visar vi dig två av de nyttiga bärsorterna. Logga in och ta del av beskrivningarna över ytterligare 11 bärsorter och se hur du ska tillgodogöra dig dem på bästa sätt.

Hallon:

Innehållet av kostfibrer i hallon är högt. 100 gram täcker 20 procent av hela ditt dagsbehov. Dessutom får du i dig 30 procent av allt C-vitamin du behöver. Hallon är även rika på antioxanter som bl.a. stärker immunförsvaret.

Säsong: mitten av augusti – mitten av oktober.

Blåbär:

Undersökningar visar att blåbär potentiellt kan förebygga åldersbetingad minnesförsämring. Försök med råttor visar dessutom en förbättrad hjärnfunktion efter att de matats med blåbär. Förklaringen är troligen att vissa ämnen i blåbär främjar hjärncellernas förmåga att kommunicera med varandra.

Med ett fiberinnehåll strax under 3 g per 100 g och med lika mycket C-vitamin som i en citron ligger blåbär också bra till när det gäller dessa parametrar.

Säsong: början av augustt – slutet av september.

Logga in här för att se resten av alla smakfulla och supernyttiga bär.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: