Ät smart – träna bättre

Lågt blodsocker, sura uppstötar, håll. Fel kost kan sabotera de bästa intentioner om att träna. Se här hur du äter optimalt om du ska träna innan frukost, på förmiddagen, på eftermiddagen eller efter middagen.

4 juli 2013 av Martin Kreutzer

För en elitidrottare är kosten nästan som religion eftersom skillnaden mellan succé och fiasko i hög grad avörs vid köksbordet. Vanliga motionärer kan som tur är förhålla sig lite mer avslappnat till sin

kost

, men gemensamt för alla är att maten ska bidra med en lagom mängd bränsle till träningen – utan att ligga kvar och skvalpa i magsäcken.

Om du försöker att träna utan tillträckliga energidepåer, så märker du det som regel inte förrän efter en liten stund. Då börjar hjärnan att försvara sig mot ditt sjunkande blodsocker genom att skicka trötthetssignaler till musklerna, och dina ben blir tyngre och tyngre.

Det finns som tur är en enkel lösning: det handlar om att äta vid rätt tidpunkt före du ska ut och träna. Och ska du ut på ett långpass kan du behöva ha med dig lite extra energi.

Logga in, ladda ned och se hur du äter optimalt om du ska träna på morgonen, sent på förmiddagen, sent på eftermiddagen eller på kvällen.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: