Cookie- och Sekretesspolicy
Ät rätt mat de dagar du styrketränar

Ät rätt mat de dagar du styrketränar

Måltiden efter träningspasset är extra viktig de dagar du styrketränar.

  • Av Martin Kreutzer
  • 20-04-2016

Fokus på rätt mat de dagar du styrketränar

Din kost ska ge mesta möjliga energi till styrketräningen direkt på eftermiddagen, t ex kl. 16, och optimal återhämtning efteråt. Speciellt måltiden efter träningen är viktig. Den ska både tajmas rätt och ha en sammansättning som hjälper din återhämtning.

Träna t.ex. styrketräning mellan kl. 16.00-17.00. Kör t ex ett hårt crossfitpass eller fri träning på gymmet med kettlebells, maskiner och tunga viktstänger.

Frukost

Omelett på 3 ägg med tunna skivor av tomat och parmaskinka. Ät 100 g snacksgrönt och 150 g finskuren frukt till.

Förmiddag

Ät 15 mandlar + 1 äpple.

Lunch kl. 12.30

Ät en stor portion blandad sallad från salladsbaren. Välj lite tyngre sorter som ärter, blomkål, bönor, morötter. Häll en bra fettkälla över. Det kan vara ett par matskedar vinägrettdressing, en avokado eller en näve pinjekärnor. Finns det möjlighet så ät en grillad kycklingfilé till salladen.

Prova I FORM Kostdagbok gratis i 5 dagar – och få koll på energifördelningen i din kost

Eftermiddag kl. 15.45

Ät en banan eller en liten smoothie precis före träning för att lyfta upp blodsockret till ”arbetstemperatur”.

Eftermiddag kl. 17.15

Ät en återhämtningsmåltid precis efter träning. Kroppen behöver proteiner, så 0,25 l recoveryshake eller en proteinbar med 15-20 g proteiner är optimalt. Eller 1 skiva rågbröd med mager ost.

Kväll kl. 18.30

150 g ugnsbakad lax med en grönkålssallad till är optimalt. Laxen ger dig massor av omega-3-fettsyror, som dämpar den inflammation som uppstår efter hård styrketräning.

Sen kväll

Hjälp din återhämtning genom att timmen innan sängdags äta 2 dl skyr med lite frukt i. Det ger dig massor av kasein, ett protein som tas upp under natten och sätter fart på muskeluppbyggnaden.

Mer inom samma område

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Ät dig i toppform

Ät dig i toppform

Protein |

Om du vill äta för att prestera bättre ...

Ät dig i toppform
<span class='restricted_content teaserbadge_image authenticated'><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-hvid-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="alternate"/><img src="http://aktivtraning.se/files/bonnier-atr/imagecache/restricted_access_badge/bp_restricted_content_sv-SE/plus-orange-at.png" alt="Exclusive" title="Exclusive" width="30" height="30" class="default"/></span>Sund och laglig dopning

ExclusiveExclusiveSund och laglig dopning

Träningskost |

Ny forskning visar att det finns något ...

Läs mer
Hur mycket protein behövs efter träning?

Hur mycket protein behövs efter träning?

Fråga oss |

Ditt proteinbehov beror på vilken form ...

Läs mer
Mat före och efter träning?

Mat före och efter träning?

Fråga Oss |

På grund av barnpassning har jag bara ...

Bör jag äta både före och efter träningen?
Nytt
ALLT du behöver veta om protein

ALLT du behöver veta om protein

KOST |

Får du i dig tillräckligt? Kan man få ...

Läs mer
Detta ska du äta inför morgonpasset

Detta ska du äta inför morgonpasset

Träningskost |

Fråga: Jag brukar styrketräna på ...

Läs mer
Äter du för nära inpå din träning?

Äter du för nära inpå din träning?

Träningskost |

Det saknar absolut inte betydelse när ...

Läs mer
13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

Rekordlopp |

Så mycket åt Pete Kostelnick varje dag ...

Läs mer
Stärk musklerna med pudding

Stärk musklerna med pudding

SPONSRAD ARTIKEL |

Sponsrad artikel: Nu är det dags att ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män