Enkelt trick ger större muskler Om du äter protein vid rätt tidpunkt har du mycket större chans att bygga stora och starka muskler.

Ät protein innan läggdags

Musklerna blir både större och starkare om du intar protein innan läggdags på kvällen.

24 september 2015

Om man vill ha maximalt utbyte av sin styrketräning så är det bra att fylla på energiförråden i kroppen med protein strax innan läggdags. Det visar en holländsk studie där 44 försökspersoner delades in i två grupper. De fick genomföra ett styrketräningsprogram tre gånger i veckan under 12 veckor.

Bägge grupperna intog protein efter träningspassen, och personerna i den ena gruppen fick också dricka en stor proteindryck innan läggdags. Efter de 12 veckorna hade gruppen som fått ”godnatt-protein”, gjort betydligt större framsteg när det gällde maxstyrkan (1 RM), och när deras lårmuskler mättes hade de blivit nästan dubbelt så stora jämfört med placebogruppens (8,4 cm2 mot 4,8 cm2).

Godnatt-protein

I studien fick försökspersonerna inta 28 gram protein strax innan de skulle gå och lägga sig på kvällen. Det motsvarar 800 ml mjölk, fyra stora ägg eller ett litet kycklingbröst. Själva proteintypen var kasein, som utgör upp till 80 procent av proteinet i mjölk. Kasein tas upp långsamt i kroppen och passar därför perfekt att inta inför natten då det löpande förser kroppen med bränsle medan man sover.

Source #Journal of Nutrition.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: