Ät protein före löprundan

Protein före träningspasset ökar uthålligheten.

8 augusti 2011

Skippa pastan och stoppa i dig protein i stället. Kolhydrater från t.ex. pasta, bröd och ris har länge varit det bränsle som löpare, cyklister och andra uthållighetsidrottare fyllt på med i samband med tävlingar.

En ny studie från University of Stirling tyder emellertid på att kolhydrater bör kompletteras med stora mängder protein.

Forskarna delade in en grupp vältränade cyklister i två grupper. Den första gruppen hade ett helt normalt proteinintag, medan den andra gruppen intog extra mycket protein. Försöket visade att de cyklister som åt mycket protein klarade uthållighetstesterna bättre, och de kände sig dessutom på bättre humör och var mindre trötta efter träningen.

Bra proteinkällor

Det är viktigt att det finns bra proteinkällor i alla måltider. Bra proteinrika matvaror är t.ex:

  • Ägg, ost och mjölk
  • Baljväxter som ärter, linser och olika bönor (ej gröna)
  • Fisk, t.ex. burktonfisk, lax och makrill
  • Kött från fågel
  • Kött från gris, nötdjur, lamm m.m.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad är bäst med vinterträning?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: