Är det alltid bra att äta direkt efter ett träningspass?

Jag tränar för att må bra och för att hålla vikten. Behöver jag trots det äta något efter att jag tränat? Eller räcker det att dricka vatten?

Ja, det är alltid bra att äta något i anslutning till ett träningspass. Även när man håller på med en bantningskur behöver man något att äta, och varför inte äta ett mellanmål vid den tidpunkt då kroppen har som mest behov av det? Den första halvtimmen efter att man tränat är särskilt viktig. Då ger rätt kost kroppen möjlighet att snabbt komma i gång med återhämtningen. Om återhämtningen kommer igång så fort som möjligt får du mindre träningsvärk och du kan träna bättre när det är dags att dra på löpskorna igen. När det gäller kroppsvikten gäller det dock att välja en återhämtningsmåltid som mättar bra utan att du får onödigt mycket fett och kalorier. Välj t.ex. ett fullkornsbröd med ett fettsnålt köttpålägg eller en mager ost. Drick minst en halv liter vatten och ät en frukt.

Ny forskning har också visat att proteinrika drycker som chokladmjölk och proteinshakes ger en överraskande bra och långvarig mättnadskänsla. En bra återhämtningsmåltid gör dessutom att du äter mindre till middag så att du totalt sett inte får i dig fler kalorier än annars.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: