ALLT du behöver veta om protein

Får du i dig tillräckligt? Kan man få för mycket? Och vilka källor till protein är bäst? Vi har sammanställt den viktigaste informationen om musklernas byggstenar – protein!

1 december 2016 av Jesper U. Larsen

Protein är populärt och på många gym är hyllorna fyllda med pulver, shakes och barer, som du kan trycka i dig efter träning. Men det finns många myter om det viktiga näringsämnet. Här är sju saker som är bra att veta om protein.

Vad är protein?

Protein är ett livsviktigt näringsämne som vi bara MÅSTE ha i oss. Kroppen är bland annat beroende av protein för att kunna bygga frisk muskelvävnad och bilda hormoner, enzymer och en hel rad andra komplexa strukturer i kroppen. Proteinet man äter består ?av en rad olika aminosyror. Åtta av? dem är essentiella. Det innebär att kroppen ?inte själv kan bilda dessa och att vi därför måste få i oss dem via kosten.

Varför behöver jag protein när jag tränar?

Protein sätter fart på återhämtningen efter träning och fungerar som byggstenar för musklerna. Vill du ha stora muskler så är protein alltså en viktig faktor.

Är det nödvändigt att dricka proteinpulver efter styrketräning?

Nej, det finns inget magiskt med proteinpulver eller andra proteintillskott, som man inte kan få i sig genom vanlig mat. Men det är en bra genväg till det protein man behöver få i sig.

Hur mycket protein behöver jag?

De officiella minimirekommendationerna är 0,85 gram protein per kilo kroppsvikt fördelat över dagen. Men om man styrketränar behöver man mer. Då bör man sikta på 1,5–2 gram protein per kilo kroppsvikt. 20–25 gram bör helst intas före, under eller direkt efter träning. Under hårda träningsdagar kan det vara bra att inta en del protein strax innan läggdags i form av t.ex. en tallrik skyr. Mejeriprodukter är rika på proteinet kasein, som tar lång tid att ta upp och som förser kroppen med byggmaterial hela natten.

Var kan jag få protein ifrån?

Du kan hitta bra och nyttiga proteinkällor i både kött- och fiskdisken (t.ex. kalkon, kyckling och tonfisk), bland grönsakerna (t.ex. torkade linser och gröna ärter) samt bland mejeriprodukterna (t.ex. skyr och keso). Animaliska proteinkällor, som kött, fisk, fågel och mejeriprodukter innehåller protein med näst intill ett optimalt innehåll av essentiella aminosyror. I grönsaker och spannmål saknas det däremot ofta en eller annan aminosyra. Du behöver dock inte hålla räkning på ditt intag av aminosyror, så länge du äter en varierad och nyttig kost.

Går man ned i vikt av att äta protein?

Nej. Det beror på om du intar fler kalorier än du gör av med. En proteinrik kost kan dock vara rätt taktik om man vill gå ned i vikt. Protein mättar nämligen bättre än andra näringsämnen samtidigt som det kan motverka förlusten av av muskelmassa under en bantningskur.

Kan jag få i mig för mycket protein?

Ja. Du kan t.ex. få problem om du äter för mycket protein som kommer från rött kött (dvs. kött från fyrbenta djur som oxe, kalv, gris och lamm). Skälet till det är att det finns en potentiell cancerrisk knuten till en hög konsumtion av rött kött. Forskning visar också att ett stort proteinintag kan vara skadligt för personer med njurproblem.

Få massor av tips till din träning varje månad. Teckna en årsprenumeration på Aktiv Träning och få rabatt här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vad gör dig mest motiverad att träna?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: