Cookie- och Sekretesspolicy
13 000 kalorier: se ultralöparens EXTREMA kost

Dricka, äta, dricka, äta ...

Pete Kostelnick löpte 13–14 timmar varje dag i sex veckor under sitt rekordlopp från San Francisco till New York City.

13 000 kalorier: se ultralöparens EXTREMA kost

Så mycket åt Pete Kostelnick varje dag i sex veckor under sitt rekordlopp tvärs över USA.

  • Av Hans Westhausen Gottlieb
  • 07-11-2016
Rekordlopp

I oktober satte den 29 årige ultralöparen, Pete Kostelnick, rekord i att löpa snabbast tvärs över USA. De 493,6 mil tillryggalade han på 42 dygn, vilket motsvarar 11,6 mil per dygn. En sådan insats kräver energi - massor av energi - och därför tvingades Pete Kostelnick varje dygn äta lika mycket som fem storvuxna män. Men hur lyckas man det samtidigt som man lägger 12–13 timmar per dygn på att löpa och också på att sova? Vi har tittat närmare på Pete Kostelnicks dygnsrutiner under hans löprunda tvärs över USA.

LÄS OCKSÅ: Löpte 500 mil – Pete är verklighetens Forrest Gump

Tidig frukost:

Pete Kostelnick gick upp kl. 03.00 varje morgon och åt en tallrik havregrynsgröt, en banan, flera formfranskor samt drack sportdryck.

Morgonsnacks:

Efter ca 6 km på landsvägen: Gatorade, vatten och läsk, men aldrig kaffe. Efter en timmes löpning: dags för dagens första proteinkakor.

Brunch:

Efter 32 km: frukostsmörgås från McDonald’s eller Burger King, när det fanns en sådan i närheten. Sköljdes ned med coca-cola light.

Lunch:

Efter 65 km – lunchpaus på 30–40 min: en lång Subway-smörgås eller 300 g kött med sötpotatis och toffee till efterrätt.

Vätska:

På eftermiddagens etapp: gradvis mer Gatorade än vatten för att hålla saltbalansen. Läsk med socker i stället för lightläsk för att orka ta sig igenom dagens sista km.

Eftermiddagssnacks:

Fortsatt intag av proteinkakor samt bananchips, sötade ananasskivor och beef jerky.

Middag:

Kl. 17.30 – middag: 300 g kött med ketchup och potatis. Till efterrätt: en halv liter Ben & Jerry’s-karamellglass.

Kvällsmat:

Kl. 19.00 – läggdags. Senare på natten: ofta fyra proteinkakor eftersom han vaknade och var hungrig. Under de 42 dagar som Pete ägnade åt löprundan, så gick det enligt honom själv aldrig mer än två timmar mellan kostintagen.

Källa: Outside Magazine

Mer inom samma område

NYHETSBREV

Få gratis nyhetsbrev med massor av träningstips.

Mest läst
Sex effektiva måltider före träning

Sex effektiva måltider före träning

Träningsmat |

Här får du inspiration till bra ...

Det ska du äta före träningen
Hur mycket protein behövs efter träning?

Hur mycket protein behövs efter träning?

Fråga oss |

Ditt proteinbehov beror på vilken form ...

Läs mer
Ät dig i toppform

Ät dig i toppform

Protein |

Om du vill äta för att prestera bättre ...

Ät dig i toppform
Ägg ger styrka och energi

Ägg ger styrka och energi

Träningskost |

Äggets utmärkta näringsmässiga ...

Läs mer
Se över ditt kostintag före träning

Se över ditt kostintag före träning

Träningskost |

En banan är skonsammare för magen än ...

Läs mer
Nytt
Detta ska du äta inför morgonpasset

Detta ska du äta inför morgonpasset

Träningskost |

Fråga: Jag brukar styrketräna på ...

Läs mer
Äter du för nära inpå din träning?

Äter du för nära inpå din träning?

Träningskost |

Det saknar absolut inte betydelse när ...

Läs mer
13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

13 000 kcal – se ultralöparens EXTREMA kost

Rekordlopp |

Så mycket åt Pete Kostelnick varje dag ...

Läs mer
Stärk musklerna med pudding

Stärk musklerna med pudding

SPONSRAD ARTIKEL |

Sponsrad artikel: Nu är det dags att ...

Läs mer
20 bra livsmedel för löpare

20 bra livsmedel för löpare

Träningskost |

Kosten spelar en viktig roll om du vill ...

Läs mer
Skor för riktiga män

Utrustning | Skor för riktiga män