10 bra skäl till att inta protein

Det handlar långtifrån om att bara bygga muskler!

21 december 2016 av Martin Kreutzer och Jesper U. Larsen

Protein är ett livsnödvändigt näringsämne och en viktig faktor om du vill bli starkare, slankare och friskare. Här är 10 bra skäl till att inta protein:

1.

Protein före, under eller efter styrketräning fungerar som byggmaterial för musklerna.

2.

Protein direkt efter konditionsträning sätter turbo på återhämtningen, så att du blir redo snabbare till nästa träningspass.

3.

En portion av mejeriproteinet kasein före läggdags sätter extra fart på återhämtningen och ökar fettförbränningen ända till nästföljande förmiddag.

4.

Protein bromsar matsmältningen så att måltiden ligger kvar längre i magsäcken.

5.

Särskilt animaliskt protein ökar ämnesomsättningen så att man lättare kan gå ned i vikt genom en proteinrik diet.

6.

Din kropp är beroende av vissa aminosyror, dvs. protein, från kosten när den ska producera hormoner, enzymer och andra nyckelkomponenter.

7.

Naturens egna nyttiga proteinbomber är en källa till många hälsosamma ämnen.

8.

Proteinet i måltiden bromsar upptaget av kolhydrater så att man undviker att blodsockret åker bergochdalbana och slipper energislukande blodsockerdippar.

9.

Kollagen, som är ett speciellt protein, bygger upp både leder och senor i kroppen och är viktigt för den som tränar.

10.

Ett ökat proteinintag under en bantningskur minskar förlusten av muskelmassa. Resultatet är en mer kvalitativ viktnedgång och en bibehållen förbränning efter att man har gått ned i vikt.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Brukar du skippa frukosten?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: