© Istock

Supermat: torsk

Det går visst att njuta av torsk med gott samvete. Den kravmärkta varianten med sin goda smak och sitt högvärdiga protein är ett perfekt val för alla som vill gå ned i vikt.

29 juli 2015 av Martin Kreutzer.

Kokt, ångad, stekt eller – som i receptet nedan – ugnsbakad med färska ärtor. Oavsett hur du tillagar torsken kan du lugnt ta för dig av det vita, fasta köttet på tallriken.

Torsk är en mager fisk och därför innehåller den inte heller lika mycket omega 3-fettsyror som t.ex. lax, sill och makrill. Däremot är den liksom andra magra fiskar rena bantningskosten och ett bra muskelbränsle för den som tränar hårt. Det beror på att proteininnehållet är högt och av bästa kvalitet, vilket i sin tur innebär att kroppen kan bygga större muskler och bilda mer hormoner m.m.

Med sitt extremt låga fett- och kaloriinnehåll gör torsk att mättnadskänslan per kalori blir mycket bra, och den mättnadskänslan förstärks av att proteinet bromsar matens upptagningshastighet och tar mer plats i magen. Fiskproteinet sätter dessutom rejäl fart på kroppens förbränning. Därför är det bra att äta torsk om man vill gå ned några kilo i vikt.

Optimal effekt!

  • Bästa valet: Självklart smakar färsk torsk allra bäst till den här rätten. Men om du får nöja dig med den frysta varianten är det ingen katastrof. Rent näringsmässigt är det ingen större skillnad, och det är inte mycket som skiljer fryst fisk från färsk. Du kan därför fortsätta att välja den variant som finns tillgänglig – och som passar din plånbok.
  • Bästa tillagningen: Om du kokar torsk för länge finns risken att köttet tappar sin spänst och smak. Dessutom försvinner en del näringsämnen med kokvattnet. Därför är det klart bäst att ugnsbaka torsken eller att ånga den försiktigt. Ångkokning är bäst när det gäller att behålla så många nyttigheter som möjligt i torsken, medan ugnsbakning är bäst för konsistensen.
  • Bästa tillbehören: För kroppsviktens skull är det bäst om torsken kombineras med kalorisnåla, fylliga grönsaker som mättar bra. Proteinet i torsken bromsar i sin tur också matsmältningen. Välj gärna grova grönsaker med mycket fibrer. Det kan t.ex. vara ärtor, blomkål eller broccoli, som ger både tänderna och mag-tarmsystemet något att jobba med.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: