© Istock

Supermat: tonfisk

Efter att länge ha varit omtvistad för sitt innehåll av tungmetaller har tonfisken nu fått komma in i värmen. Och det är bra eftersom det smakrika tonfiskköttet innehåller många nyttigheter.

28 juli 2015 av Martin Kreutzer.

I många år har man höjt ett varningens finger för att äta stora rovfiskar. Rädslan för tungmetaller och dioxiner har gjort att hälsomyndigheterna avrått från att äta större mängder. Med de senaste kostråden har dock faran med att äta tonfisk tonats ned, även om en del toxikologer manar till fortsatt återhållsamhet. Så länge man inte baserar hela sitt kostintag på stora rovfiskar är det riskfritt att ha med dem på veckans måltidsmeny. Och när det gäller tonfiskens kvaliteter är de odiskutabla.

Tonfisk är en utmärkt proteinkälla, kvaliteten är hög och det innebär att kroppen kan utnyttja varje gram protein optimalt. Dessutom finns det 50% mer protein i tonfisk jämfört med samma mängd nötkött, vilket innebär att tonfisk mättar bra och påskyndar återhämtningen efter träning. Eftersom fettinnehållet samtidigt är lågt så blir också kalorivärdet lågt. Dessutom innehåller tonfisk en rad viktiga vitaminer och mineraler som t.ex. järn, selen och B-vitaminer.

Optimal effekt!

  • Bästa valet: Det bästa valet för smaklökarna är att välja så färsk tonfisk som möjligt. Om man inte har möjlighet att få tag i färsk fisk är tonfisk på burk ett bra alternativ rent näringsmässig. Välj i så fall tonfisk i vatten eftersom oljevarianten innehåller fler kalorier och potentiellt onyttiga fettsyror. Om tonfisk i olja är ditt val, så är olivolja att föredra.
  • Bästa tillagningen: Tonfiskfilé passar utmärkt att grilla. Se dock till att grillen är noggrant rengjord så att det inte sitter kvar en massa förkolnade rester som försämrar fiskens delikata smak och ökar risken för att du får i dig potentiellt hälsofarliga ämnen. Grilla dessutom på lagom värme. Vidbränt kött är ohälsosamt oavsett om det handlar om nötkött eller fisk, som i det här fallet.
  • Bästa tillbehören: Kombinera tonfisk med grönsaker. Proteinet i tonfisken bromsar upp de kalorisnåla grönsakernas passage genom magsäcken, och det skickas mer mättnadssignaler till hjärnan. Samspelet mellan järnet i tonfisken och C-vitaminerna i grönsakerna och bären gör att du får i dig max av järnet och låter din kropp producera fler röda blodkroppar.

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: