Det nyttiga sitter i skinnet. Det röda skinnet är fyllt med antioxidanter som är bra för immunförsvaret och minskar träningsvärk. © Colourbox

Supermat: tomater

Utpräglad machomat? Kanske inte. Men denna saftiga grönsak är rik på vissa ämnen som gör att den passar bra i maten efter en löprunda eller ett gympass.

21 januari 2014 av Martin Kreutzer.

Efter ett tufft träningspass är det nog inte många som planerar att stoppa i sig en tallrik full med

tomater

. De knallröda grönsaksfrukterna innehåller nämligen varken extremt mycket protein eller kolhydrater. Ändå är denna saftiga grönsak rik på vissa ämnen som gör att den passar bra i maten efter en löprunda eller ett gympass.

Tomatens trumfkort är lykopen – det röda färgämnet som inte bara ger tomaten dess vackra färg utan också fungerar som skydd mot överbelastning av kroppen. Det märks bl.a. i form av att träningsvärken minskar efter hårda träningspass. Denna effekt förstärks av andra ämnen som tomaten är rik på: betakaroten, C-vitamin och E-vitamin.

Dessa ämnen är också bra för cirkulationssystemet då de bidrar till att risken för åderförfettning och blodpropp minskar.

Optimal effekt!

  • Bästa valet: Små körsbärstomater är ett bättre val än stora tomater. Det beror på att majoriteten av tomatens alla starka antioxidanter – i synnerhet det röda ämnet lykopenet – sitter i skinnet. Och skinn finns det betydligt mer av i små tomater, som får en större totalyta än samma vikt i stora tomater.
  • Bästa tillagningen: Vatten och värme gör att tomater förlorar en hel del av sina antioxidanter. Därför är det bäst att äta dem råa. Det går dock bra att tillaga tomater i ugnen om receptet tillåter det. Hög värme gör nämligen att växtcellerna i tomaterna sprängs och därmed frigörs det mer lykopen. Detta kompenserar till viss del förlusten av antioxidanter.
  • Bästa tillbehören: Tomater är både kalorisnåla och rika på en lång rad stärkande ämnen som t.ex. antioxidanter. Däremot innehåller de begränsat med magvänliga kostfibrer och tomater mättar inte speciellt bra om de äts för sig. Därför är det bra att ha tomater i maträtter där det ingår fiberrika sädeskorn eller frön som i t.ex. fullkornspasta, speltkorn eller quinoa.

Recept på fullkornspastasallad med körsbärstomater och kyckling: Klicka här!

Läs också

Kanske är du nyfiken på ...

Vilken är din favoritfrukost?

Vi rekommenderar

Hittade du inte det du söker? Sök här: